Verden

Fant levende larver i müslien

Frokosten til Marleen Uddin ble ikke helt som hun hadde tenkt seg.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Marleen Uddin fikk seg en svært ubehagelig overraskelse da hun skulle spise müsli mandag. For det som kom ut av esken var ikke bare müsli, men noe ganske lite appetittlig.

– Jeg kjøpte müslien for noen uker siden, åpnet den etter noen dager, og allerede da så jeg at var noe i selve åpningen. Men jeg tok det bort og tenkte ikke så mye mer på det. I dag da jeg skulle forsyne meg kom det ut klumper av müsli som satt fast i noe, forteller Uddin til ABC Nyheter.

Les også: Fant skrue i brødskiva

Tre levende larver

Uddin åpnet hele forpakningen for å se nøyere etter hva det var.

– Da fant jeg en larve, som levde, som satt akkurat ved åpningen. Like etter fant jeg ytterligere to levende larver.

Uddin forteller at forpakningen har vært lukket så lenge den har stått i skapet, og at hun ikke fant noen andre skadedyr der da hun så etter.

– Jeg tok vare på alt, filmet larvene, la videoene ut på Facebook og kontaktet produsenten, som skal undersøke hvordan dette kunne skje.

Les også: Fant levninger i fryseboks kjøpt av nabo

– Dette skal ikke skje

Produsenten av müslien er Paulúns, som ligger under Orkla Foods Sweden. De opplyser i en e-post til ABC Nyheter at de har gode rutiner under produksjonen for å unngå at slike ting skal skje.

– Det her er noe som absolutt ikke skal skje, og vi forstår at det har vært en lite hyggelig opplevelse for konsumenten. Vi jobber nå med å finne ut av hvor feilen har oppstått, sier pressesjef i Orkla Foods Sweeden, Cecilia Franck, til ABC Nyheter.

Les også: Fant unik vinskatt i krigskjeller

– Ikke skjedd under produksjon

Franck sier at det i videoen ser ut som om det er møllarver som har kommet seg inn i Marlene sin müslipakke. De ikke blir mer enn 30 dager gamle, ifølge Franck.

– Esken Marleen kjøpte ble produsert i oktober 2015, noe som gjør at vi kan utelukke at larvene kom inn i forpakningen i vårt produksjonsanlegg. For sikkerhets skyld har vi bedt Marleen sende esken tilbake til oss så vi kan undersøke hvilken type larver det er, og skaffe informasjon om hvilken butikk hun kjøpte produktet i, opplyser Franck.

Det er ikke aktuelt for Paulúns å trekke tilbake noe av müslien fra markedet så lenge Marleens tilfelle er det eneste de er kjent med.

– Nei, vi kommer ikke til å tilbakekalle noe ettersom vi ikke kan koble larvene til vår produksjon. Vi har heller ikke fått inn noen flere reklamasjoner med samme best før-dato, sier Franck.

Les også: Kunde fant kyllinghode i maten