Verden

Falt fra T-bane-perrongen: – Overlevde med et mirakel

Etter å ha blitt skadet for livet i en T-baneulykke går den britiske kvinnen hardt ut mot sikkerheten i Londons undergrunnsnettverk.

Sarah de Lagarde snakket om det krevende året etter T-baneulykken til Sky News 1. november. Skjermbilde fra Sky News
Publisert Sist oppdatert

– Det har vært et tøft år, sier Sarah de Lagarde til Sky News på onsdag.

I fjor skled og falt kvinnen ned perrongen på en T-banestasjon i Nord-London. Hendelsen kostet henne armen, beinet, og nesten livet. Nå lever hun med to proteser.

Nå peker hun på Transport for London (TfL) og etterlyser bedre sikkerhetstiltak i Londons undergrunns-nettverk.

Lå alene i sporet

Sarah de Lagarde har det siste året lært å tilpasse seg det nye livet med proteser. På Instagram har hun delt bilder fra prosessen. Foto: Privat / Instagram
Sarah de Lagarde har det siste året lært å tilpasse seg det nye livet med proteser. På Instagram har hun delt bilder fra prosessen.

I september 2022 skled kvinnen på en sølepytt på perrongen ved High Barnet T-banestasjon. Hun endte opp i en sprekk mellom perrongen og et stillestående tog. Da toget begynte å gå tok den høyre-armen med seg. Etter hvert kom det neste– og da røk høyrebeinet. Hun var ved bevissthet under hele hendelsen.

De Lagarde forteller å ha ropt om hjelp, uten hell. Etter 15 minutter hadde noen omsider slått alarm, men likevel brukte nødetatene en time til stedet grunnet komplikasjoner med å skru av kraftledningen.

– Jeg må leve med at det bare kunne vært et fall og noen kunne ha funnet meg, og at jeg da kunne ha sluppet unna med kun en brukket nese, sier de Lagarde til Sky News.

Leger hadde fortalt de Lagarde at hun var døden nær ti ganger natten etterpå, og at hun overlevde med et mirakel.

Ønsker bedre sikkerhetstiltak

«The Tube» utgjør rundt fem millioner passasjer-turer hver dag.

– Jeg holder fast ved at jeg overlevde for en grunn, og det er for å peke på at disse sikkerhetstiltakene, som TfL mener de har, ikke er tilstrekkelige. Ellers hadde jeg ikke fått slike skader, sier Sarah de Lagarde til SkyNews.

Hun slår fast at TfL begikk mange feil som burde vært unngåelige. Blant annet kritiserer hun manglende overvåkningsmetoder, sesorer i sporet og personale på stasjonene.

London Underground, også kjent som the Tube, utgjør rundt fem millioner passasjer-turer hver dag Foto: Daniel Leal / AFP
London Underground, også kjent som the Tube, utgjør rundt fem millioner passasjer-turer hver dag

Siden 2003 har London Underground vært et datterselskap av TfL. Nick Dent, direktør for kunderelasjoner ved London Underground, sier ifølge Sky News at de har dyp medfølelse for de Lagarde og familien hennes etter ulykken og at de har tilbudt henne støtte gjennom hjelpelinjen Sarah Hope.

Videre sier han at sikkerhet fortsatt er en topp-prioritet for London Underground og at de støtt og stadig gjør forbedrende tiltak.

– Jeg ofret ikke en arm og et bein for at ingenting skal skje, sier Sarah de Lagarde.