Verden

Fakta om Israels invasjon av Libanon

Publisert
SE SISTE NYHETSVIDEO

* Israel har invadert nabolandet Libanon med bakkestyrker sju ganger siden 1978.

* Den siste krigen i Libanon brøt ut 2. mars, da den sjiamuslimske Hizbollah-bevegelsens milits begynte å skyte raketter inn i Israel, to dager etter at USA og Israel gikk til angrepskrig mot Iran.

* Hizbollah beskrev angrepene som gjengjeldelse for drapet på Irans øverste leder, og som forsvarshandlinger etter et år med israelske brudd på våpenhvilen som ble inngått i den forrige krigen i 2024.

* Israel svarte med omfattende luftangrep over hele Libanon og en ny bakkeinvasjon i sør. Sivilbefolkningen i de invaderte områdene er drevet på flukt, og landsbyer raseres, noe Israel sier de gjør etter modell fra Gaza.

* Israel beordret evakuering av et område som hjelpeorganisasjoner anslår at utgjør 15 prosent av det lille landet. Rundt 1,2 millioner ble drevet på flukt nordover fra over 100 byer og landsbyer.

* Forsvarsminister Israel Katz varslet at okkupasjonen i Sør-Libanon, opp til Litani-elva som ligger 30 kilometer fra grensa, skal vedvare også etter en slutt på krigen.

* Over 4050 mennesker, blant dem flere hundre barn og kvinner og 135 helsearbeidere, er drept i israelske angrep i Libanon, ifølge helsemyndighetene. Over 12.100 er såret.

* To sivile er drept i Israel av raketter avfyrt av Hizbollah, og minst 37 israelske soldater er drept i kamp i Sør-Libanon.

* Minst 27 libanesiske regjeringssoldater, seks FN-soldater fra Indonesia og en fra Frankrike er også drept. Ulike kilder anslår at mellom 1000 og 2500 Hizbollah-soldater er drept.

* 8. april, få timer etter at en våpenhvile ble inngått mellom USA, Israel og Iran, gikk Israel til massive luftangrep i Libanon. Over 350 mennesker ble drept på én dag.

* 17. april trådte en ti dager lang våpenhvile i kraft mellom Libanon og Israel, og USAs president Donald Trump sa at han «forbyr» Israel å bombe Libanon. Denne ble siden forlenget til 17. mai og deretter forlenget i 45 dager.

* Rundt 1800 mennesker er drept i israelske angrep i Libanon siden den våpenhvilen trådte i kraft.

* Israelske soldater okkuperer fortsatt deler av Sør-Libanon. Israelske styrker har jevnet flere titall landsbyer med jorda i området.

* Iran og USA inngikk 18. juni en intensjonsavtale der første punkt forutsetter at landene og deres allierte stanser kampene i Libanon.

* 19. juni ble det kunngjort en våpenhvile mellom Hizbollah og Israel. Samme dag ble 83 mennesker i israelske angrep, ifølge helsemyndighetene. Fire israelske soldater ble drept i kamp.

Kilder: AP, Reuters, AFP, Libanons helsedepartement , FN-eksperter, Amnesty International, Al Jazeera, Asharq Al-Awsat, NTB