Politikk
Europabevegelsen ut mot Rødt-Moxnes: – EU styrker norsk trafikksikkerhet
Europabevegelsen mener Bjørnar Moxnes vanligvis snur tingene på hodet, som når han er kritisk til utenlandske vogntog på norske veier.
– Bjørnar Moxnes snur som vanlig sakene fullstendig på hodet. EU har bidratt til større sikkerhet på norske veier. Gjennom obligatorisk kjøretøykontroll, også kalt EU-kontroll, har vi fått vekk mange farlige kjøretøy fra veiene. Både norske og utenlandske.
Det skriver Europabevegelsens generalsekretær Fredrik Mellem til ABC Nyheter som reaksjon på Rødt-leder Moxnes, som krever garantier fra regjeringen mot ytterligere EU-liberalisering på norske veier.
Som del av EØS-avtalens regler om fri flyt, har Norge og EUs medlemsland måttet åpne sine indre markeder for lastebiltransport (og busser) for aktører fra andre land.
Kritikere hevder at dette medfører sosial dumping og at dårlig utstyr og sjåfører som ikke er kjent med norske forhold utgjør en trafikkfare.
– Norge må kontrollere
Mellem, som også er styremedlem i Oslo Arbeiderparti, påpeker at det er norske myndigheter som håndhever vegtrafikkloven i Norge, ikke EU.
– Når det er et problem med vogntog som er uskikket for kjøring i Norge, så er det norske myndigheter som må sørge for at Statens vegvesen, Politiet og Tollvesenet har de ressursene som er nødvendig for å gjennomføre tilstrekkelig kontroll, sier Mellem.
På Stortinget arbeider blant annet Arbeiderpartiet mot sosial dumping på landeveien.
Også Høyre er urolig for debatten i EU om mulig liberalisering.
– EU er på banen
– De aller fleste utenlandske vogntog til Norge kommer over Svinesund og noen få andre grenseoverganger. Det er ingenting i EUs regelverk som hindrer norske myndigheter å gjennomføre teknisk kjøretøy kontroll rett innenfor våre grenser, understreker Mellem.
– Dersom norske myndigheter bøtelegger, avskilter og gir karantene i tilstrekkelig omfang, vil useriøse aktører relativt fort finne ut at det ikke er business i å kjøre i Norge, understreker han.
Ifølge Mellem kommer også EU på banen med politikk som skal bøte på problemene, stikk i strid med hva Moxnes mener.
Han viser til et vedtak i EU-parlamentet, som ville ført til innstramninger dersom Kommisjonen og medlemslandene i ministerrådet hadde sluttet seg til.