Verden

EU-president: Ikke stor forskjell på Harris og Trump

EU må ikke la sin framtid påvirkes av hvem som vinner valget i USA, mener avtroppende EU-president Charles Michel.

I ti år har belgiske Charles Michel vært EU-president og øverste leder for Det europeiske råd. Foto: AP / NTB
Publisert Sist oppdatert

EU-landene må satse mer på innovasjon og konkurransekraft. Da må unionen tenke mer på seg selv enn å bite negler foran det amerikanske presidentvalget, slår den omstridte EU-presidenten fast i et avskjedsintervju med European Newsroom.

Charles Michel har sittet øverst ved bordet i Det europeiske råd i to perioder, eller til sammen ti år.

1. desember overtar Portugals tidligere statsminister António Costa som EU-president.

– På kort sikt vil det bli annerledes

For både Harris og Trump vil ta USA i en mer proteksjonistisk retning, spår Michel.

– Vil forholdet mellom EU og USA bli veldig annerledes om det er Trump eller Harris som vinner? På kort sikt vil det bli annerledes, men på mellomlang og lang sikt vil linjen overordnet være den samme, sier Michel.

Michel har også stor tro på at han på sitt siste toppmøte i Budapest om to uker vil greie å få en stor avtale om EUs konkurranseevne på plass.

Avtalen er et forsøk på å kontre utviklingen de siste to tiårene, der EUs andel av verdensøkonomien har skrumpet inn. Her har Kina og USA til gjengjeld fosset fram.

Kalte EU et «mini-Kina»

Torsdag kalte Trump EU et «mini-Kina» på grunn av det store handelsunderskuddet.

– De kjøper ikke bilene våre, de kjøper ikke landbruksproduktene våre, ingenting. Vi har et handelsunderskudd med EU på 312 milliarder dollar, så det er et mini – men ikke så mini – mini-Kina, sa han i et radiointervju torsdag.

Sist han var president, innførte Trump høye tollsatser på en lang rekke produkter fra EU, og ikke minst Kina.

Om han blir gjenvalgt, lover han tollsatser på 10 til 20 prosent på stort sett alle importerte varer, og 60 prosent eller mer på produkter fra Kina.

Dersom Kina skulle gå inn i Taiwan, lover han straffetoll på mellom 150 og 200 prosent på kinesiske produkter, har han sagt til Wall Street Journal.