Enorm svindelbølge fra «Nederland»: – Har stoppet over 830.000 anrop i dag
Svindlerne utgir seg gjerne for å være fra PayPal eller Klarna, forteller Telenor.
Har du nylig blitt oppringt fra Nederland?
Sannsynligheten er høy for at den som har forsøkt å få tak i deg, har skumle hensikter.
– Det stemmer at vi nå opplever en bølge med svindelanrop som gir seg ut for å være fra Nederland, forteller Thorbjørn Busch, som leder Telenors sikkerhetsavdeling Abuse, Crime & Fraud, til ABC Nyheter.
Omfanget er enormt, forteller han.
– Vi har stoppet over 830.000 slike anrop fra å nå våre kunder bare i dag, sier Busch til ABC Nyheter tirsdag klokken 13.
Ringer ikke egentlig fra Nederland
Selv om det ser ut som at du blir oppringt fra Nederland, kommer nok ikke anropene derfra, forteller sikkerhetseksperten.
Metoden heter «spoofing». Svindlerne skjuler nummeret de egentlig ringer fra, og får det til å se ut som at de ringer fra et annet nummer enn deres eget – i dette tilfellet nederlandske numre.
– Det ringes fra forskjellige nummer hver gang det ringes opp, noe som gjør det vanskelig å sette automatiske sperrer for å hindre anropene, forteller Busch.
– Telenor jobber aktivt med å søke opp de internasjonale operatørene som slipper denne trafikken gjennom sine nett og blokkerer disse, legger han til.
Dette skjer hvis du svarer
Angrepet er automatisert.
Dersom du tar telefonen, får du avspilt en melding fra det som svindlerne hevder er PayPal. Beskjeden i denne er at din PayPal-konto vil bli belastet med et stort beløp fra en internasjonal betalingstjeneste. Hvis dette er feil, blir du bedt om å trykke 2.
Gjør du det, blir du satt over til en «saksbehandler», forteller Busch.
– «Saksbehandleren» er en ekte person som har som jobb å lure ifra deg dine betalingsdetaljer, advarer han.
Telenor har også sett eksempler hvor svindlerne utgir seg for å være fra Klarna.
Tre råd
For å unngå å bli lurt av automatiserte svindelanrop, har Telenor disse rådene:
- Legg på med én gang dersom du hører en automatisert melding som ber deg trykke på en tast.
- Oppgi aldri personlig informasjon over telefon – verken kortnummer, BankID eller annen sensitiv informasjon.
- Del rådene videre med venner og familie – særlig eldre, som ofte er ekstra utsatt for svindel.