Norge

Endrer på dekk-råd

Kan lett misforstås, mener svensk dekkbransje.

ELDGAMMELT RÅD: Hjulene må etterstrammes etter at du har kjørt med dem noen mil. Eller, må de det?
Publisert Sist oppdatert

Det er høytid for dekkskift igjen, og da er det i hvert fall én ting de fleste av oss har fått med oss: Etter å ha kjørt noen mil, skal du finne fram hjulkrysset og etterstramme hjulboltene.

Eller, skal du egentlig det? Nei, ikke nødvendigvis, og her har mange misforstått. Det mener i hvert fall svensk dekkbransje, som nå har endret på anbefalingene. Det var Elbil24 som omtalte saken først.

– Anbefalingen sender helt feil signaler og fører til at folk strammer for hardt, sa Lasse Dahlqvist i Däckspecialisternas riksförbund til SVT i et intervu i høst.

Og da blir det definitivt farlig, mener Dahlquist.

Mange strammer for mye

BRUK MOMENTNØKKEL: Nils Sødal anbefaler momentnøkkel når du skal stramme til hjulboltene. Foto: Ditlev Eidsmo / TV 2
BRUK MOMENTNØKKEL: Nils Sødal anbefaler momentnøkkel når du skal stramme til hjulboltene.

Undersøkelser viser nemlig at det er flere årsaker til at biler mister hjul under kjøring, og knekte hjulmuttere som følge av for mye stramming, er én av dem.

– Løsner hjulet kan det føre til store skader på din egen bil, men ikke minst kan et løst hjul skape farlige situasjoner i trafikken, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Også Sødal advarer mot for hard stramming.

– Strammes boltene for hardt, kan de knekke. Det er like ille som at hjulboltene løsner og du får en dyr reparasjon på kjøpet, sier Sødal.

Derfor har altså svensk dekkbransje gått bort fra anbefalingen om å etterstramme, til heller å anbefale å etterkontrollere hjulene noen mil etter at de har kommet på bilen.

Det er nemlig ikke noen automatikk i at de blir løsere enn de var da de ble skrudd til første gangen.

Advarer mot spesiell type sommerdekk

MOMENTNØKKEL: Denne hjelper deg med å stramme hjulboltene akkurat passe. Foto: Gjensidige
MOMENTNØKKEL: Denne hjelper deg med å stramme hjulboltene akkurat passe.

Slik gjør du det riktig

Så hvordan skal du vite hva som er for stramt? Hjulene på en bil skal være festet med det som kalles riktig moment. Det betyr at du skal stramme boltene til et bestemt dreiemoment (målt i Nm – Newtonmeter).

Det er derfor lurt å kjøpe det som kalles en momentnøkkel til å etterstramme hjulboltene.

Still den inn på riktig moment – dette varierer etter biltype og hjultype (for eksempel er 110 Nm vanlig på mange personbiler), og dra til. Riktig moment finner du i instruksjonsboka til bilen din.

– Da er du trygg på at hjulene sitter som de skal, avslutter Sødal.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no