En av tre tåler ikke bompenge-økning
NAF advarer mot stadig flere bomstasjoner.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Norske bilister betaler stadig mer bompenger. Nylig har byer som Kristiansund, Haugesund/Karmøy og Tønsberg innført bypakker der bompenger utgjør store deler av finansieringen.
Kristiansand og Fredrikstad/Sarpsborg har inngått byvekstavtale med staten, som også betyr bomring.
I fjor betalte bilistene inn om lag 15,5 milliarder kroner i bompenger, viser foreløpige tall fra bompengeselskapene. Tilbake i 2021 var tallet 13,4 milliarder (2024-kroner).
Utfordring for økonomien
– Nå har vi bomringer rundt 13 norske byer, og vi er bekymret for at det blir enda flere, uten en skikkelig debatt om hvor usosialt dette rammer, sier Ingunn Handagard som er pressesjef i NAF.
Organisasjonen er bekymret for hvordan dette vil påvirke bilistene som må betale. I deres spørreundersøkelse NAF trafikantbarometer , sier én av tre at de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner.
Blant husholdninger med lave inntekter, svarer fire av ti at økte bompenger vil bli en utfordring for økonomien.
Her bor de som betalte mest i bompenger i fjor
Færre slipper unna
– Bompengene er like for alle, og derfor slår det skjevt ut. De med lavest inntekt merker økte bompenger mest. En økning på 500 kroner i måneden kan tilsvare det folk får i regning når en ny by innfører bomring, påpeker Handagard, i en pressemelding.
Fra forrige stortingsvalg er det nå stadig færre som slipper unna bompengene. I 2021 var det 18 prosent som svarte at de ikke betalte bompenger, mot 13 prosent i årets undersøkelse. Forskjellene er enda større når man ser på bosted.
Dobbelt så mange bomstasjoner i Norge
– Har ikke alternativer
I mindre byer og tettsteder har andelen som ikke betaler bompenger falt fra 30 prosent i 2021 til 19 prosent i 2025.
– Flere betaler bompenger, og regningene er høyere. Bypakker og byvekstavtaler betyr at du ikke kan kjøre inn til byene uten å betale bompenger. Men når små byer uten et dekkende kollektivtilbud innfører bypakke, har ikke folk andre alternativ enn å betale i bomringen, mener Handagard.
Kjørte gratis i bomringen i tre år – så slo politiet til
Disse byene har bypakker og/eller byvekstavtaler:
- Oslo – Oslopakke 3
- Bergen – Bypakke med miljødifferensierte takster
- Trondheim – Miljøpakken
- Stavanger/Sandnes/Sola/Randaberg – Bypakken Nord-Jæren
- Kristiansand – Samferdselspakke med bomstasjoner
- Tromsø – Bypakke Tenk Tromsø
- Fredrikstad/Sarpsborg – Bypakke Nedre Glomma
- Skien/Porsgrunn – Bypakke Grenland (fase 2 oppstart 2026)
- Ålesund – Bypakke med bompengeinnkreving
- Kristiansund – Bypakke Kristiansund
- Haugesund/Karmøy – Bypakke Haugalandet
- Tønsberg - Bypakke
- Bodø – Bypakke Bodø