Elsparkesykkel i varmen: – Det kan være litt ubehagelig

Selskapet Voi har tatt flere grep etter varmen slo til for fullt.

Elsparkesykler fra Voi og Ryde.
Publisert Sist oppdatert

I store deler av Norge er det godt over 30 grader. Og når solen steker som mest, blir naturligvis noen ting veldig varmt. Også de elektriske sparkesyklene som står rundt i gatene.

Men hvor godt tåler elsparkesyklene denne varmen?

– Det går vanligvis helt fint, sier kommunikasjonssjef i Voi Norge, Øystein R. Sundelin til ABC Nyheter.

Hvorfor er dette relevant?

Norge er midt i en hetebølge, og mange som befinner seg i Norges storbyer benytter seg av sparkesykler for å komme seg rundt.

Hvordan de påvirkes av varmen er derfor viktig å informere om.

Sundelin forklarer at litiumbatteriene inne i sparkesyklene er dekket av platen man står på. Derfor er ikke batteriet utsatt for direkte sol. Allikevel har Voi tatt noen grep i varmen.

– Vi venter litt med å lade batteriene etter vi har hentet sparkesyklene inn, sier Sundelin.

Kommunikasjonssjef i Voi Norge, Øystein R. Sundelin.

Grunnen er for å la være at ladeutstyret kommer i kontakt med varme batterier.

Alt annet på sykkelen, som dekkene, bremsene og ledningene er testet under varmeforhold, og skal tåle varme mye høyere enn det som nå er i Norge, forklarer Sundelin.

– Litt ubehagelig

Men når varmen og solen står på som mest, kan fortsatt deler bli veldig varmt på sykkelen.

– Det kan være litt ubehagelig for førstemann som tar hendene på håndtakene, sier Sundelin.

Men enn så lenge har ikke Voi kommet med noen advarsel til brukere om eventuelle varme ratt. Sundelin sier det ikke har vært noe behov for dette.

– Ville det for eksempel vært bedre å parkere sykkelen i skyggen?

– Det ville være en mer behagelig opplevelse det. Men parker heller skikkelig enn å tenke på om det er sol eller skygge, sier Sundelin og fortsetter:

– Men finner du en god plass i skyggen, hadde nok det vært det mest optimale akkurat nå, slik at elsparkesykkelen trives best før neste bruker.

Sundelin oppfordrer til god parkering, og ikke prioritere at elsparkesykkelen skal stå i skyggen.

– De som sliter mest

Varmen skaper også andre utfordringer for sparkesykkelselskapet.

– Det vanskeligste for oss akkurat nå er at veldig mange kjører til badestrendene. Så vi får en opphopning rundt vann, strender og brygger, sier han.

Derfor har Voi gjort noen endringer i ruten til de som kjører å henter syklene.

– Og de som er ute og jobber for oss er de som sliter mest, som har verneutstyr på seg. Så vi har tilpasset verneutstyret som gjør at det går an å være ute på gaten for å rydde syklene.

ABC Nyheter har også kontaktet selskapene Dott, Ryde og Bolt og spurt om de har tatt grep i varmen. De har foreløpig ikke besvart henvendelsen.