Elleve av tolv ansatte har sluttet hos kong Charles

Hageidyllen slår sprekker for den britiske monarken. Flere ansatte har sagt farvel etter fysiske skader og underbemanning.

Kong Charles har blitt beskyldt for dårlig behandling av gartnerne sine på Highgrove Gardens. Her er Charles avbildet med kona, dronning Camilla, tidligere i juli.
Publisert

Kong Charles (76) er en lidenskapelig hageentusiast, og har i 45 år tatt godt vare på de frodige hagene sine på eiendommen Highgrove House i Gloucestershire. 

Likevel er det ikke bare fryd og gammen i regentens hageparadis, Highgrove Gardens. 

Gartnere og andre ansatte har nemlig vært grønne av misnøye, og hevder nå at det ikke har vært like lett å arbeide for den hagekjære 76-åringen.

Det skriver The Sunday Times og People

Skader og konflikter 

Siden mars 2022 har elleve av de tolv heltidsgartnerne som jobbet med hagene ved den kongelige residensen sluttet, ifølge The Sunday Times. 

Halvparten av dem tjente minstelønn i Storbritannia, ifølge avisen. 

Det gjelder også to hageledere og én nestleder, som alle forlot stillingene sine innen ett år. 

I 2023 skal en ansatt ha klaget til ledelsen over at de var «underbemannet og stadig slet med å oppfylle kongens krav». Det het i klagen at ansatte «fikk fysiske skader i forsøket på å holde tritt, og at lav moral hadde satt seg i teamet».

Da en gartner ikke besto prøvetiden fordi han manglet kunnskap om en spesiell blomst, skal Charles ha sagt: «Ikke vis meg den mannen igjen». 

– Det var sinne som kokte under overflaten. Veldig utålmodig, ingen høflighet i det hele tatt, røper en av monarkens tidligere gartnere, ifølge The Sunday Times. 

En annen sier at det føltes som å bli behandlet som «skitt», og at det ikke fantes rom for å si ifra.

Kong Charles er glad i hagene sine på Highgrove House. Her avbildet i juli.

– Svært alvorlig  

Charles frekventerer jevnlig de grønne, velstelte hagene sine. 

76-åringens skarpe øye for detaljer og høye standarder førte til at han delte ut håndskrevne instrukser og tilbakemeldinger om planter og hagearbeid. Ansatte skal ha opplevd det som overveldende, særlig fordi alt måtte være klart før hans neste besøk.

En ekstern rapport slo fast at det var «mangel på bemanning» og «dårlig ledelse», og foreslo blant annet «lederutvikling» og «psykisk helsestøtte» til de ansatte. 

En talsperson for The King's Foundation sier til People at det har skjedd positive endringer den siste tiden:  

– Hos King’s Foundation tar vi våre ansattes velferd svært alvorlig og streber etter å være en eksemplarisk arbeidsgiver. Vi er stolte av å kunne vise til svært høy medarbeidertilfredshet i de årlige undersøkelsene våre.

– Vårt gjennomtrekk blant ansatte er betydelig lavere enn landsgjennomsnittet, og det samme gjelder antallet formelle klager. Når det gjelder hageteamet ved Highgrove, gjennomgår vi jevnlig lønnsanbefalingene fra Professional Gardeners Guild. 

Ifølge talspersonen har Highgrove Gardens over 40.000 besøkende årlig, og driften skal ha blitt mer lønnsom.

People skriver at det kun kom inn én klage i perioden 2024–2025, blant nesten 500 ansatte.

Highgrove Gardens er åpent for publikum og blir besøkt av titusenvis hvert år mellom april og oktober. Her er det alt fra guidede turer til eksklusive middager og kurs i håndverk og møbelsnekring.