Elkjøp lokket med 30 prosent – ga bare 25

Elektronikkjeden har denne uken lokket med rabatt på Hue-lyspærer, men flere kunder har reagert på et regnestykke som ikke stemmer.

Logo for Elkjøp ved Nydalen
Publisert

En reklamekampanje hos Elkjøp denne uken har fått flere kunder til å reagere.

I kampanjen tilbys det 30 prosent avslag ved kjøp av to eller flere produkter fra Philips Hue-serien, men flere kunder har oppdaget at den faktiske rabatten var lavere enn reklamert.

En kunde kontaktet ABC Nyheter etter å ha oppdaget et avvik i betalingen på Elkjøps nettsider. 

For eksempel: Fire tilfeldige lyspærer fra serien ville hatt en samlet ordinærpris på 864 kroner. Med den lovede rabatten på 30 prosent skulle det gitt et prisavslag på 259,20 kroner, og en sluttpris på 604,80 kroner.

Dette ble prisen, med prisavslag på 25 prosen, for fire utvalgte Hue-produkter før Elkjøp rettet i feilen.

Men sluttsummen endte på 648 kroner, med et prisavslag på 216 kroner totalt.

Det tilsvarer en rabatt på 25 prosent – fem prosentpoeng lavere enn de lovede 30 prosent.

Feilen ble oppdaget etter fire dager og viste seg å skyldes en teknisk feil i Elkjøps systemer.

Elkjøp: Feilen er rettet

– Det har skjedd en feil i våre systemer. Det ble lagt inn 25 prosent når det skulle være 30 prosent, som er kampanjen. Så fort vi fikk vite om dette, rettet vi opp feilen i systemene våre og det skal nå være riktig på våre hjemmesider. Kampanjen har vært aktiv siden mandag, skriver kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp Joachim Barth i en e-post.

Han legger til:

– Vi jobber nå med å identifisere alle ordre som har fått feil rabatt, og når det er gjort blir det sendt over til kundesenteret, som tar kontakt med kundene slik at de får refundert pengene.

Forbrukerrådet: – Prisinformasjonen skal være korrekt

Ifølge Markedsføringsloven er det et krav at prisinformasjon skal være korrekt og ikke villedende. Dersom pris som blir annonsert, ikke stemmer overens med prisen kunden faktisk betaler, kan det regnes som villedende markedsføring. 

Forbrukerjurist Nora Wennberg Gløersen sier dette om kampanjen:

–  Kunder skal kunne forvente at tilbud som annonseres er reelle og korrekte – samtidig er det slik at alle kan gjøre feil. Når Elkjøp tar ansvar ved å rette feilen og kontakter berørte kunder for å refundere mellomlegget, håndterer de situasjonen som har oppstått på en god måte.

Hun legger til:

–  Hvorvidt dette skal regnes som et lovbrudd er opp til Forbrukertilsynet å vurdere, da de fører tilsyn med markedsføringsloven.

ABC Nyheter har forsøkt å få Forbrukertilsynet til å kommentere saken, uten hell.

Dette kan du gjøre som kunde

Dersom du mistenker at du har fått feil rabatt i denne eller andre lignende kampanjer, bør du gjøre følgende:

  • Sjekk kvitteringen: Gå gjennom tallene og regn ut om rabatten stemmer med det som er lovet.
  • Ta kontakt med butikken: Ta med kvitteringen og dokumentasjon på kampanjen (for eksempel et bilde av annonsen) og krev å få den prisen du ble lovet.
  • Tips Forbrukertilsynet: Ved å tipse Forbrukertilsynet om villedende markedsføring, hjelper du dem å få oversikt over omfanget og eventuelt følge opp saken på et overordnet nivå.