Elbilene skyter fart – men hva sier forsikringsselskapene?
Flere nordmenn velger elbil enn før. Er det også ulemper med det?
Flere og flere nordmenn kjøper elbil.
I en pressemelding fra norsk elbilforeningen kommer det fram at det har blitt satt ny rekord i antall solgte elbiler og at disse bilene blir stadig mer populære.
– Salget av elbiler har økt med 25 prosent, sammenliknet med i fjor – en ny rekord, skriver generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu i en pressemelding.
Norge i toppen
Norge ligger på topp når det gjelder salg av elbil og kunnskapen rundt disse bilene.
Bu forteller at nabolandene følger like bak og trekker spesielt fram utviklingen i Danmark.
– De endte på en elektrisk markedsandel på 63,8 prosent første halvår, opp fra 45,1 samme periode året før.
Ser liten forskjell
Hos If Forsikring behandles el- og fossilbiler likt når det gjelder ulykker.
– Det er ikke stor forskjell på bilene i dag, hvis vi snakker om en forsikring etter ulykke, sier pressesjef Sigmund Clementz til ABC Nyheter.
Hvis du skulle komme utfor en ulykke, er batteriet på en elbil godt beskyttet ved en krasj.
Han påpeker at det særlig er kostnadene til bildeler som kan være utfordrende, og at et ødelagt batteri etter et uhell fort kan koste deg dyrt.
– Det kan være dyrere enn selve bilen. Har du en elbil til 200.000 kroner, kan et nytt batteri koste 250.000 kroner.
Videre legger han til at forsikringsselskapene ikke fokuserer på hvilken type bil som er mest utsatt for en ulykke, men på bilmerket.
Dette ønsker de ikke å gå i detaljer på.
Eier tre-fire biler
Clementz mener norske bilister skiller seg ut i europeisk sammenheng.
– Mine kollegaer i Sverige, Danmark og Finland ser på elbil med helt andre øyne enn oss nordmenn.
Han tror det skyldes erfaring.
– Hver nordmann har nesten eid tre-fire elbiler. Det gjør også at vi i Norge har mer kunnskap om elbilen og hvordan man kjører den.
Mer rust på bremseskivene
Bu nevner flere fordeler med å kjøre elbil.
– Elbiler brenner sjeldnere enn fossilbiler. I fjor var det åtte elbilbranner per 100.000, mot 40 for bensin- og dieselbiler, sier hun til ABC Nyheter.
Det er likevel verdt å merke seg et par ting.
– På elbiler kan man oppleve mer rust på bremseskivene enn på fossilbiler, fordi elbiler bruker regenerering for å bremse.
I tillegg er vekt og akselerasjon faktorer å være bevisst på.
– Elbiler har i snitt noe mer vekt, så dekk kan slites fortere. Økt dekkslitasje kan også henge sammen med elbilenes sterke akselerasjon.
Bekymringsfullt
Hos Storebrand viser skadeoversikten at elbiler har høyere reparasjonskostnad enn fossilbiler.
Ifølge selskapet skyldes dette at elbilene er utstyrt med en rekke sikkerhetskomponenter og sensorer som gjør reservedelene dyrere.
– Samtidig er det også strengere krav til reparasjonsmetoder ved reparasjon av biler og kjøretøy med høyvoltbatterier, sier konserntrainee hos Storebrand Livsforsikring, Andreas Nesheim til ABC Nyheter.
Hele 70 prosent av skadene på elbiler er knyttet til sammenstøt, ifølge forsikringsselskapet. Det gjør kollisjon til den vanligste skadetypen for elbilister.
Storebrand påpeker at det heldigvis meldes inn få elbilbranner, men at de har sett en viss økning i branntilløp i biler som står parkert i garasjeanlegg.
– Det er bekymringsfullt, sier Nesheim.
juleideer fra kreative ideer