Elbil-sjokk i Europa

EU-vedtak er under sterkt press.

SIER NEI: Tsjekkia er en stor bilprodusent, der særlig Skoda er viktig for økonomi og arbeidsplasser. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at de er sterkt imot EUs planer om å forby salget av bensin- og dieselbiler.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no

Fra 2035 skal det kun selges nullutslippsbiler i EU. Det ble bestemt for flere år siden og hadde lenge bred støtte i EU-parlamentet. 

Men nå er mye endret. Sterke krefter jobber for å skrote hele vedtaket. Deler av bilbransjen har lenge jobbet for dette, de har fått stadig mer politisk støtte. 

Fredag ble det klart at seks land vil ha elbil-omkamp. Det kommer bare dager før EU på nytt skal behandle vedtaket. 

Må ta regningen

Statsministrene i Bulgaria, Tsjekkia, Ungarn, Italia, Polen og Slovakia har gått sammen om en innstilling der de tar til orde for at EU skal godta salg av blant annet hybridbiler, også etter 2035.

2035-vedtaket har blitt kritisert av flere grunner. Særlig i land sør og øst i Europa har motstanden vært sterk. 

Her blir det blant annet argumentert med at markedene og kundene ikke er klare for dette. Elbiler koster mer å produsere enn biler med bensin- og dieselmotor. Og den regningen kan man ikke bare velte over på bilkjøperne.

EU-grep: Elbilprisene skal ned 

GÅR TREGT: Elbilene står for bare 15 prosent av det totalte bilsalget i EU: Overgangen til elektrisk har gått mye tregere enn mange opprinnelige forventet.

Bare 15 prosent elbiler

Overgangen til elbiler går også tregt i mange markeder. Det har heller ikke blitt bygget ut ladeinfrastruktur i særlig grad. Det gjør nok også at mange potensielle kjøpere blir sittende på gjerdet. 

De europeiske bilprodusentene var lenge positive til omstillingen Går vi tre-fire år tilbake, var det nærmest en kamp mellom dem om å fremstå som mest «rene» og med de mest ambisiøse planene om kun å selge elbiler i Europa.

Én etter én har de måttet endre strategiene sine, først og fremst fordi etterspørselen har vært for dårlig. I dag har elbiler en markedsandel på rundt 15 prosent av nye biler i EU, mens elektriske varebiler står for ni prosent.

Ti elbiler som slipper moms

FORKJEMPER: Ursula von der Leyen har vært en sterk forkjemper for EUs mål om å fase ut alt annet enn nullutslippsbiler fra 2035.

– Rett og slett ikke mulig

Tidligere i høst tok lederne for de europeiske bilprodusentenes og billeverandørenes foreninger bladet fra munnen, og ba EU-myndighetene skrote det planlagte forbudet.

I et brev sendt til presidenten for Europakommisjonen, Ursula von der Leyen, skriver Mercedes-sjef Ola Källenius og administrerende direktør hos Schaeffler AG, Matthias Zink, at målet ikke lenger er gjennomførbart.

– Å nå de strenge CO2-målene for biler og varebiler for 2030 og 2035 er rett og slett ikke lenger mulig i dagens verden, skriver de topplederne i brevet.

De argumenterer blant annet med at europeiske produsenter nå er nærmest totalt avhengig av Asia for å få batterier til bilene, etter flere mislykkede forsøk på å etablere større, lokale batteriproduksjonsanlegg i Europa. 

Advarer: Da havner vi bare enda lenger bak Kina

TRØBBEL: Det har vist seg å være alt annet enn enkelt å få i gang omfattende produksjon av bilbatterier i Europa. Her fra Northvolts anlegg nord i Sverige, der problemene har stått i kø.

Skrekkscenarioet

Høye produksjonskostnader, dårlig utbygd ladeinfrastruktur, konkurransen fra Kina og ferske amerikanske tollsatser, trekkes videre frem som faktorer som gjør situasjonen svært vanskelig.

Særlig kinesiske elbiler blir sett på som den store, stygge ulven. Skrekkscenarioet er at de skal utkonkurrere bilene fra de europeiske merkene. Kineserne jobber ekstremt hurtig og produserer også bilene svært effektivt. For en europeisk bilindustri som fra før sliter med store omstillingskostnader, blir det ekstra krevende. 

Nytt EU-forslag: – Helt tullete