Norge

Eksperter: Nå burde du handle

– Konkurransen om påskekundene er i full gang, det er jeg helt sikker på.

Det er ingen grunn til å vente med påskehandelen, sier eksperter.
Publisert Sist oppdatert

Priskrigen på påskevarer er godt i gang.

Og det er de populære påskevarene, som Kvikk Lunsj og annen sjokolade, grillpølser, appelsiner, gul brus og lam, som får de største kuttene.

Siden priskrigen er såpass godt i gang, tror eksperter at det ikke er noen grunn til å vente med storhandelen til påske.

Det skriver VG.

Professor ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Øystein Foros, sier at man likså godt kan ta den store påskehandelen nå, selv om det ikke er sjokolade og pølser som fyller opp handlekurven.

– Det går mest i melk og brød i påsken også, vi lever ikke på Kvikk Lunsj. Man skal være forsiktig med å spå, men å kjøpe den store ordinære handlekurven tror jeg man like gjerne kan gjøre foran denne helgen i stedet for å dele den opp i flere runder, sier han til VG.

Se video: Norsk tannlege advarer mot whitening-tannkrem

Spent på Sverige-trafikken

Ivar Pettersen i Alo Analyse er enig med Foros.

– Det er ingen grunn til å vente med å handle. Konkurransen om påskekundene er i full gang, det er jeg helt sikker på, sier Pettersen til VG.

Pettersen legger også til at det blir interessant å se om det blir like mye trafikk til Sverige denne påsken som tidligere. Den norske kronen er nå svakere enn svenskekronen, og det spørs da om nordmenn ser det lønnsomt å dra til nabolandet vårt.

Han legger også til at flere påsketilbud kan komme gjennom forskjellige lojalitetsprogram som butikkene tilbyr.

Bil fylt opp av bæreposer med matvarer. Foto: Erik Johansen / NTB
Bil fylt opp av bæreposer med matvarer.

Rema-eier kritisk

Rema-sjefen Ole Robert Reitan har tidligere vært kritisk til priskrigene til butikkene.

I E24-podkasten «Stopp Verden», viser Reitan til kryssubsidiering, en metode som går ut på å selge enkelte varer med tap, finansiert ved mindre påslag på andre produkter.

– Det er effektivitet fra jord til bord som gir reelt lavere priser, ikke stadig priskrig, sier han.

Han mener tilbudene fører til lavere priser på enkeltvarer der og da, men at det ikke gjør at sluttsummen over tid nødvendigvis blir lavere.