Norge

Droppet forsikring – det kostet 650.000

Flere ulykker med avregistrerte biler med skiltene på i trafikken.

Kjører du uten ansvarsforsikring og forårsaker en ulykke, kan det. bli dyrt nok, selv om skadene er bare materielle - du sitter med hele ansvaret selv.
Publisert Sist oppdatert

På norske veier ruller det til enhver tid et betydelig antall biler som mangler trafikkforsikring. Dette betyr at den som eier en slik bil, selv er økonomisk ansvarlig for enhver skade bilen måtte påføre andre biler – eller i verste fall mennesker.

Den skadelidte blir ivaretatt av Trafikkforsikringsforeningen (TFF), mens den uforsikrede kjøretøyeieren i verste fall kan ende opp som gjeldsslave resten av livet.

Ender en slik ulykke med personskade, kan erstatningsbeløp fort ende med syvsifrede tall, bekrefter Roger Stenseth, leder i Trafikkforsikringsforeningen (TFF) i Finans Norge.

Glemte forsikring - det kostet 108.000

Avregistrert bil i møteulykke

– For kort tid siden kjørte en eier av en uforsikret bil på en annen bil bakfra. Skadene ble taksert til 650.000 kroner. Den uforsikrede bileieren er personlig ansvarlig for hele beløpet, siden han manglet den lovpålagte ansvarsforsikringen

– I en annen sak kom en avregistrert - og dermed uforsikret - bil med skiltene påsatt, over i motgående kjørefelt og forårsaket en møteulykke der skadene beløp seg til 430.000 kroner som altså den uforsikrede bileieren må betale, sier Stenseth til Broom.

Han forteller at antall uforsikrede biler i perioden 2020 – 2024 har vært relativt stabilt.

Dyrt nok

– Når man ser på tallene for et helt år samlet, var det 146.000 uforsikrede kjøretøy i 2020. På grunn av gebyrene som ble innført våren 2018 har antall uforsikrede kjøretøy gått jevnt ned, forteller han. Det gjorde inntrykk at man fikk svi med et døgngebyr på 150 kroner for manglende ansvarsforsikring. Det høres kanskje ikke så skremmende dyrt, men han som ble tatt og fikk regning for 686 døgn uten lovpålagt forsikring – i alt 108.000 kroner – syntes nok det var dyrt nok!

– Trafikkforsikringsforeningen anslår at det i 2024 var ca. 130.000 uforsikrede kjøretøy her i landet, sider leder i TFF, Roger Stenseth. Foto: Trafikkforsikringsforeningen
– Trafikkforsikringsforeningen anslår at det i 2024 var ca. 130.000 uforsikrede kjøretøy her i landet, sider leder i TFF, Roger Stenseth.

Stigende tendens

Slik har antall biler uten ansvarsforsikring utviklet seg:

2020: 146.000

2021: 116.000

2022: 107.000

2023: 78.000

2024: 65.000

Antall uforsikrede skader viser en stigende tendens:

2020: 457

2021: 437

2022: 481

2023: 544

2024: 501

Frykter dårlig råd gjør at mange dropper viktig regning

Over halvparten

– Disse tallene omfatter også den nye ordningen med selv å kunne avregistrere bilen uten å måtte innlevere skiltene til Statens vegvesen, en ordning som ble innført høsten 2022.

– Denne nyordningen med avregistrering har bidratt til at antall registrerte uforsikrede kjøretøy har gått ned, mens et ukjent antall avregistrerte biler er i trafikken uten at myndighetene fanger disse opp. Trafikkforsikringsforeningen anslår at det i 2024 var 130.000 uforsikrede kjøretøy her i landet, og at flere enn halvparten av disse var avregistrerte med skiltene påsatt, sier Roger Stenseth.

Nesten 30.000 mangler forsikring - de kan få en kjemperegning

Flere millioner

Antall uforsikrede skader forårsaket av avregistrerte biler med skiltene påsatt har passert antallet skader med biler uten trafikkforsikring, slik denne tabellen viser:

– Skadesummene varierer veldig, fastslår Stenseth.

FLERE: Avregistrerte biler står for en stadig større andel av uforsikrede skader. Foto: Skjermdump
FLERE: Avregistrerte biler står for en stadig større andel av uforsikrede skader.

– Vi har eksempler på at uforsikrede biler i ulykker har gjort skade for flere millioner kroner. Særlig ved personskader, men også ved materielle skader kan det bli svært store erstatningssummer, forteller han.

Kjørte uten forsikring i ni måneder - så ble han stoppet

Kan bli gjeldsslaver

– Hva tror dere om årsakene til den raske økningen i antall avregistrerte biler med skilter?

– Det kan være flere grunner til dette. Det er veldig enkelt å avregistrere bilen, og oppdagelsesrisikoen ved å bruke bilen er liten siden den har skiltene påsatt – ingen ser at bilen faktisk er avregistrert.

Det kan selvsagt også være økonomiske grunner – man «sparer» utgifter til lovpålagt forsikring, trafikkforsikringsavgift til staten og også EU-kontroll, legger han til.

– Kan det tenkes at dyrtid og presset økonomi frister flere til å «snikkjøre»?

– Ja, men har du råd til å ha bil, må du også ha råd til den lovpålagte forsikringen. Konsekvensene kan bli store, og de som tar sjansen på dette, risikerer å bli gjeldsslaver. En relativt liten materiell skade kan koste svært mye, mens en personskade kan bli enormt dyrt, sier Roger Stenseth til slutt.

Liten forglemmelse kostet 160.000

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no