Dobling i avbestillinger da Kimmel ble tatt av luften

Da strømmetjenesten til Disney suspenderte Jimmy Kimmel etter press fra Trump-administrasjonen, lot det til at abonnenter reagerte.

Det later til at atskillige ikke bare nøyde seg med å demonstrere mot at Jimmy Kimmel ble tatt av luften.
Publisert

Ifølge data fra analysefirmaet Antenna doblet avbestillingstallet seg fra august til september for både Disney+ og Hulu: Det gikk fra henholdsvis 4 og 5 prosent til 8 og 10 prosent, ifølge The Guardian.

Selv om Jimmy Kimmel bare var borte seks dager fra skjermen, er det sporbart i avlysningsprosenten på strømme-abonnementene.

Denne økningen faller sammen med at Disney, som eier ABC-nettverket, bestemte seg for å suspendere talkshowet «Jimmy Kimmel Live!» 17. september etter press fra det amerikanske medietilsynet. En av dem som sa opp sitt abonnement var radiokjendisen Howard Stern.

– Jeg prøver å si med lommeboken at jeg ikke støtter det de gjorde, sa han på på luften ifølge Hollywood Reporter.

Reaksjonene på suspensjonen var sterke og Disney slapp Jimmy Kimmel tilbake foran kameraene bare seks dager etterpå. I etterkant har seertallet for talkshowet økt voldsomt. Bransjebladet påpeker at det kom en prisøkning på samme tid, som også kan ha medvirket til avbestillingshoppet.