Norge

DNB slettet reklame

Fredag ble DNBs reklame latterliggjort i sendingen til «Nytt på nytt» på NRK. Nå er reklamen fjernet.

Publisert Sist oppdatert

17. august satte Norges Bank opp styringsrenten til fire prosent . Dagen etter publiserte DNB en reklame på sosiale medier hvor bankens profilerte forbrukerøkonom, Silje Sandmæl, oppfordrer andre til å gjøre som henne for å få et «økonomisk pusterom».

«Nok en gang satte Norges Bank opp styringsrenta, og jeg vet at det stresser mange. Og når jeg blir stressa, så er det bare én ting som hjelper - det er å ta en timeout og puste», sier Sandmæl i reklamen.

Under fredagens «Nytt på nytt»-sending NRK, ble reklamen latterliggjort.

– Er det tull?! utbrøt AI-forsker Inga Strümke, som var gjest i programmet.

I helgen slettet DNB videoen på sine sosiale medier, opplyser banken til Dagbladet.

– Vi så at rammefortellingen til uttaket (yogamatte) sto i veien for budskapet vi ønsket å formidle, som var å ta et pust i bakken og få oversikt, sier divisjonsdirektør for DNBs innholdsavdeling, Pernille Borchgrevink-Lai per e-post til avisen.

– Vi bestemte oss derfor for å fjerne filmen, men et uttak ble dessverre hengende igjen på DNBs Facebook-konto ved en feil, sier hun videre.

I andre kvartal i år hadde DNB et resultat før skatt på 12,3 milliarder kroner. Renteinntektene økte og ble 15,2 milliarder kroner. Etter et sterkt år økonomisk i 2022, utbetalte DNB 19 milliarder kroner til aksjonærene.