Norge

– Det skal egentlig ikke være mulig i Norge

Plutselig stod det en unik racerbil i det gamle slakteriet.

EKSLUSIVT BESØK: Her står Porsches eneste racerbil som har vunnet et Formel 1-løp for Porsche, plassert i et gammelt slakteri i Lærdal. Den er utlånt av Porsche-museet i Tyskland, og museumssjef Achim Stejskal ble med på turen til Norge.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Lærdal, klemt mellom fjellene, nesten i enden av Sognefjorden, er et litt bortgjemt sted.

Men de siste årene er bygda satt på kartet for mange – takket være Lærdalsøren Motorhotel. Hotelldirektør og ildsjel, Johannes Einemo, har nemlig opparbeidet stedet til en yndet destinasjon for bilentusiaster.

På det årlige treffet for klassisk Porsche, Fjordluft, dukker det opp over 200 biler.

Men særlig én av bilene fikk det til å bruse ekstra i blodet til hotelleieren ...

Formel 1-bil i hotellrommet

Det som virkelig får hotelldirektøren til å bli målløs, er at den fullt kjørbare bilen Porsche vant sitt første- og eneste Formel 1-løp med, står i det gamle slakteriet hans.

Det ærverdige trebygget er gjort om til et «drive in»-hotellrom, med glassvegger inn til «garasjen». Og der står altså Porsche 804-en.

Den er godt synlig for de som måtte oppholde seg på badet, kjøkkenet, soverommet eller stua i hotellrommet.

Du får ikke bedre utsikt, enn det ...

Hallgeir har en unik bil: – Mange forstår det ikke

Skal jo ikke gå an

KLASSIKERE: Her står et utvalg av de flotte, klassiske sportsbilene som dro til Fjordluft-arrangementet. Foto: broom
KLASSIKERE: Her står et utvalg av de flotte, klassiske sportsbilene som dro til Fjordluft-arrangementet.

– Det skal jo ikke gå an å få hentet en slik bil hit. Tenk at nå står den i det gamle slakteriet. Det er helt vilt, sier han.

804 ble kjørt inn til seier i 1962 – med sjåfør Dan Gurney bak rattet. En prestasjon som er helt unik i Porsche-sammenheng.

Dette var en tid der Formel 1 virkelig var for de med gode nerver.

Bilen har en toppfart på 270 km/t – og mer eller mindre null fokus på sikkerhet. For eksempel er bena foran forakslingen. Det blir stygt, om du krasjer ...

Porsche 911: Mange trodde det aldri skulle skje, men så ...

Mer og mer populært

Fjordluft-treffet er som navnet indikerer for klassiske, luftavkjølte Porscher. Og de er det overraskende mange av på norske veier.

Arrangementet som Einemo gjør i samarbeid med Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge, har bare blitt mer og mer populært de siste årene.

– Nå har vi over 500 besøkende, sier Einemo.

Hele den nedre delen av bygda gjøres om til en utstillingsplass de dagene arrangementet pågår.

Sperret opp øynene da fikk se denne

Mer racerbil

Porsche-museet har også lånt bort, er en 917 30 Spyder fra 1972.

Bilen vant sitt første løp på Hochenheim i 1973. Året etter vant den fem av seks løp.

Arrangementet som Einemo gjør i samarbeid med Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge, har bare blitt mer og mer populært de siste årene. Foto: broom
Arrangementet som Einemo gjør i samarbeid med Porsche Norge, Porsche Classic Center Son og Porsche Club Norge, har bare blitt mer og mer populært de siste årene.

Med V12-motor på 1.000 hestekrefter, egenvekt på 800 kilo og toppfart på 360 km/t var dette noe av det villeste man kunne få på den tiden.

Bilen har den tidsriktige Vaillant-sponsordekoren, som mildt sagt blir lagt merke til.

Fargerik konvoi

Underveis i Fjordluft-treffet, arrangeres også en lite kjøretur. Rekken på rundt 200 biler kjører oppover langs Lærdalselva, til Borgund stavkirke og gamleveien tilbake til Lærdal. Det er mildt sagt at vakkert skue.

Skåret i gleden for alle som har blitt så glad i arrangementet, er at det ikke skal arrangeres neste år. Da har nemlig Porsche Norge nok med å arrangere Porsche Festivalen på Rudskogen.

Men det kan jo hende hotelldirektøren i Lærdal finner på noe på egenhånd, også. Det ville ikke overraske oss ...

– Det henger jeg må spørre meg selv: Hvordan havnet jeg her?