Norge
Danske Bank tar grep: Sletter gjeld for 90.000 kunder
– Vi beklager dypt feilene og konsekvensene dette har fått for berørte kunder, sier administrerende direktør Carsten Egeriis.
I en pressemelding skriver Danske Bank at de i 2019 ble oppmerksomme på en rekke feil i gjeldsinndrivelsessystemet sitt. Feilen har rammet et stort antall kunder.
Ifølge danske TV 2 har gjeldskaoset ført til ulovlig inndrivelse av betalinger. I tillegg til de 90.000 kundene som får gjelden sin slettet, har 155.000 andre kundesaker blitt behandlet tidligere.
– Det betyr at totalt cirka 245.000 inkassokunder vil bli informert om at deres gjeld settes til null kroner, og at deres konto, som er overført til inkasso, lukkes, skriver banken i pressemeldingen.
Tilbakebetaler 650 millioner kroner
I tillegg bevilger banken 650 millioner kroner til å tilbakebetale kunder som har blitt belastet for mye.
– De historiske feilene vi har oppdaget i våre inkassosystemer avspeiler på ingen måte den banken vi ønsker å være, og vi beklager dypt feilene og konsekvensene dette har fått for berørte kunder, sier administrerende direktør Carsten Egeriis i meldingen.
Kartlegger konsekvenser for norske kunder
TV 2 har vært i kontakt med Danske Bank for blant annet å høre om norske kunder kan være berørt.
– Vi har tidligere kommunisert at vi ser på gamle inkassosaker i Norge, for å finne ut om IT-feilen også gjelder norske kunder. Dette er et omfattende arbeid og undersøkelsene har kommet lengst i Danmark, sier pressesjef Øystein Schmidt til det norske mediehuset.
Han forteller at Danske Bank vil komme tilbake med mer informasjon når de har kartlagt konsekvensene for Norge.
– Det er for tidlig å diskutere om tilsvarende løsning som nå er presentert for de danske kundene er riktig i Norge, sier Schmidt.
juleideer fra kreative ideer