Norge

Dagligvarekjedene har helt like tilbud

– For kjeden hadde det nok vært fint at ikke alle har samme kampanjekonsept samtidig.

Både Coop Mega, Spar, Bunnpris, Meny, Coop Prix, Matkroken og Nærbutikken har alle kronesmarked denne uken.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken har Bunnpris, Meny, Spar, Nærbutikken, Coop Mega, Coop Prix og Matkroken alle tilbudet «kronemarked».

Meny, Spar og Nærbutikken eies av Norgesgruppen, og Coop eier Coop-butikkene og Matkroken.

Tilbudet går ut på at butikkene setter ned utvalgte varer til 10, 20, 30 og helt opp til 100 kroner. Prisene er altså delelig på 5 eller 10. De syv butikkene har ikke helt like tilbud, men det går ut på samme konsept.

Høsten 2024 ble Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 tildelt en milliardbot for prissamarbeid.

Slik ser tilbudene ut i du ulike butikkene:

Viktig å presse prisene

Avdelingsdirektør for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, Beate Milford Berrefjord, sier at de ikke har noe konkret å si om denne saken.

– Generelt er det viktig at man opptrer uavhengig av hverandre, sier hun til ABC Nyheter.

Berrefjord påpeker at det er viktig at butikkene presser prisene.

– Det som er viktig for oss er at de prøver å presse priser og konkurrere hardest mulig, så er det opptil dem å finne ut hvordan de vil gjøre det, uten å bryte konkurranseloven.

Avdelingsdirektør for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, Beate Milford Berrefjord. Foto: Konkurransetilsynet
Avdelingsdirektør for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, Beate Milford Berrefjord.

– Helt tilfeldig

Ifølge butikkene selv er det helt tilfeldig at kronemarkedet kommer samme uke.

– Kronemarked er populært hos kundene og noe alle kjeder benytter seg av. Det er lang planleggingshorisont på våre kampanjer og helt tilfeldig at flere kjeder har lignende kampanje samme uke, sier seniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop, Knut Lutnæs, til ABC Nyheter.

Det samme sier kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne.

– Vi planlegger våre kronemarkeder god tid i forveien, og at de kommer samtidig som våre konkurrenter er tilfeldig. I fjor hadde vi kronemarked i april rett etter påske, mens vi i år har vi i mars før påske, sier hun til ABC Nyheter.

Hun påpeker at de hadde fire kronemarkeder i fjor.

Se video: Ekspert: – Kjøper produkter vi ellers ikke ville kjøpt

– Tøff konkurranse

Kommunikasjonsrådgiver for SPAR og Nærbutikken, Anna Kappler, sier dette:

– Det er tøff konkurranse i dagligvaremarkedet, med mange ulike aktører. Vi har ikke innsyn i andre kjeders kampanjeplaner, og derfor kan det noen ganger skje at kampanjene faller sammen med lignende konsepter hos andre kjeder.

Markedssjef i Bunnpris, Oddny Sørsæther, påpeker at Bunnpris bruker kronemarked hyppig grunnet dets popularitet hos kunden.

– Vi har variert med antall kronemarked gjennom årene. Det er nok tilfeldig at dette inntreffer samtidig hos flere akkurat nå.

– Rent subjektivt for kjeden hadde det nok vært fint at ikke alle har samme kampanjekonsept samtidig som oss, men det betyr jo bare at vi må være best på de tilbudene vi går på med, sier Sørsæther.

Ingen av butikkene vil oppgi hvor mange kronemarkeder de vil ha i år grunnet konkurransehensyn.