Næringsliv
Dæhlie til SAS-magasin:
– Det var mitt livs største tabbe
Ski-esset Bjørn Dæhlie forteller hoderystende om pakten han inngikk med lagkameraten Vegard Ulvang, om «aldri å åpne sportsbutikk». Ulvang sier han ikke husker avtalen.
– Jeg inngikk en pakt med Vegard Ulvang. Vi skulle aldri åpne sportsforretning mot slutten av karrieren, for det var noe alle andre gjorde, sier Bjørn Dæhlie (50) spøkefullt til SAS-magasinet Scandinavian Traveler.
Dæhlie har åtte OL- og ni VM-gull. Etter at han la opp i 2001 har han gjort det skarpt som forretningsmann, særlig innen aksjeinvestering, eiendom og klær. Dæhlie sier til SAS-magasinet at «pakten» ble satt på prøve da entreprenøren Øivind Tidemandsen slo på tråden, nettopp om å åpne sportsforretning.
– Jeg kunne ikke involvere meg i det, på grunn av løftet Ulvang og jeg hadde gitt hverandre. Det var mitt livs største tabbe, sier Dæhlie til magasinet. Sportsbutikken Dæhlie takket nei til å gå inn i var nemlig XXL, som i 2016 omsatte for 7,8 milliarder kroner, melder Aftenposten.
Også Vegard Ulvang gikk inn i klesbransjen etter skikarrieren. Overfor Aftenposten avviser imidlertid Dæhlies tidligere lagkamerat at han kan huske noen «pakt»:
– Alt dette er nytt for meg, men det utelukker ikke at han kan ha sagt det, sier Ulvang til avisen.
Da han var aktiv i toppidretten håndterte Dæhlie alle sponsoravtaler selv, skriver magasinet. I 1996 tok han alle sparepengene sine ut av et fond Norges Skiforbund hadde, for å forvalte dem selv. Noe av det første han gjorde var å danne sin egen investeringsbedrift.
Les også:Investor Bjørn Dæhlie: – Du skal ha nerver av stål
Eget klesmerke
Butikkjede var uaktuelt, og Dæhlie forteller i intervjuet med Scandinavian Traveler at han også var skeptisk da investorer kom til ham med forslag om et klesmerke. Likevel gikk han til slutt med på en avtale.
I 2001 fikk sveitsiske Odlo rettighetene til å produsere klær med Dæhlie-logoen. Den avtroppede skikongen skal ha tjent omkring 12 millioner kroner på salget av denne lisensen. Senere fikk han nye partnere i Møllergruppen. Finanskrisen traff forretningen hardt i 2009, forteller Dæhlie i intervjuet.
– For å bygge merkevaren måtte vi investere midler vi egentlig ikke hadde da vi gikk med tap. Vi hadde valget mellom å gi opp, eller bruke millioner på markedsføring, sier Dæhlie til Scandinavian Traveler. Men det løste seg for bedriften med tiden, forteller flaggbæreren fra Lillehammer-OL.
Les også:Bjørn Dæhlie synes formuesskatten er tung
Tredoblet omsetning
De siste tre årene har omsetningen til merkevaren «Dæhlie» doblet seg, forteller Norden-direktøren i Active Brands, Øystein Bråta, til SAS-magasinet. Dæhlie sier det betyr mye for ham at deler av disse inntektene sluses tilbake til Norges Skiforbund gjennom sponsoravtaler.
– Jeg har kontakt med dagens skiutøvere, og det er godt å kunne gi noe tilbake til der man kom fra.
Dæhlie er i dag personen som har tatt nest flest medaljer i Vinter-OL gjennom alle tider, rett bak Ole Einar Bjørndalen, som har én bronsemedalje mer.
Ifølge Dagen Næringsliv har Dæhlie tjent nærmere 400 millioner kroner siden han forlot toppidretten.
Les også:
Russiske spesialstyrker med hansker fra Bjørn Dæhlie
Tre av disse holder deg varm, men ikke klam