Bygdekinoen 75 år: – Selv i strømmetiden ser vi at folk ønsker seg en felles filmopplevelse

75 år etter at Bygdekinoens biler begynte å rulle landet rundt med filmer i bagasjen, har folk fortsatt behov for en felles opplevelse.

I tidsriktige biler anno 1950 startet Norsk Bygdekino opp fra Oslo – for å vise film rundt i landet. Her lastes filmutstyr inn før avgang.
Publisert Sist oppdatert

Det sier daglig leder i Bygdekinoen, André Hvam Jakumeit til NTB:

– Selv i strømmetiden ser vi at folk ønsker seg den felles opplevelsen av å se film sammen. For mange lokalsamfunn er Bygdekinoen det eneste kinotilbudet de har. Det betyr mye både sosialt og kulturelt – det skaper møteplasser, aktivitet og fellesskap, sier han og legger til:

– Kinoen blir et samlingspunkt i bygda, akkurat som idrettsbanen eller forsamlingshuset.

Jubileumspris

Utendørsvisning av kino er blitt populært i nyere tid. Her fra «Blücher»-visning på Oscarsborg, som Bygdekinoen sto for. Skuespillerne Odin Waage, Andrea Berntzen, Terje Strømdahl, Bjørn Sundquist og regissør Daniel Fahre.

Jubileumsfeiringen startet 22. august under filmfestivalen i Haugesund. Fra da av – og fram til 25. september – er billettprisen satt til 75 kroner som en gave til publikum.

– Responsen har vært veldig god. Mange setter pris på å kunne feire sammen med oss, og billettprisen har gjort terskelen enda lavere for å ta turen på kino, sier André Hvam Jakumeit:

– Flere steder har vi merket økt pågang nettopp på grunn av jubileumsprisen, og det skaper en ekstra fin ramme rundt markeringen.

200 steder

Norsk Bygdekino A/S på vei ut fra Oslo i samlet tropp for å vise film rundt i Norge i 1950. 75-årsjubileet feires med billettpris på 75 kroner.

Bygdekinoen har vist film til flere generasjoner publikummere ute i Bygde-Norge.

I 1960 besøkte Bygdekinoen 900 steder, hadde 24.000 forestillinger og dro 1.6 millioner besøkende. I dag har Bygdekinoen 200 steder, 4000 forestillinger og et besøk på rundt 120.000 publikummere i et normalår. 24 ansatte dekker hele Norge.

– Publikum består i stor grad av barnefamilier, og barnefilmer går svært godt. Vi har også et publikum som er interessert i filmer for voksne og eldre. Ungdom benytter også Bygdekinoen, men vi ser at riktig film er avgjørende for denne målgruppen, noe som er helt i tråd med resten av kinobransjen, forteller Bygdekino-sjefen.

Norsk populært

Utendørsvisning av kino er blitt populært i nyere tid. Her fra «Blücher»-visning på Oscarsborg, som Bygdekinoen sto for.

Norske titler er spesielt populære. I nyere tid topper filmer som «Ludvig og Solan – Jul i Flåklypa» (2013) og «Den første julen i skomakergata» (2023), og trakk henholdsvis nær 25.000 og 13.776 besøkende.

– Rollen vår er i stor grad den samme: å gi et fullverdig kinotilbud der folk bor. Vi har moderne utstyr med blant annet laserprojektor som gir like bra bilde som en fast kino i storbyen, sier Jakumeit og forteller om utstyr tilpasset gjeldende lokale, enten det er moderne kulturhus, samfunnshus, gymsaler eller grendehus.

Inn i fremtiden

Utekino og eventkino er også budt på suksess. Det var Bygdekinoen som sto for visningen da storfilmen «Blücher» hadde premiere på Oscarsborg i august.

«Solan og Ludvig: Jul i Flåklypa», som regissør Rasmus A. Sivertsen i Qvisten Animation sto for i 2013, topper fremdeles besøksstatistikken til Bygdekinoen i nyere tid.

– Samtidig ønsker vi å utvikle tilbudet videre og satse mer på alternativt innhold – som konserter, direktesendte arrangementer og andre kulturformater – nettopp for å styrke Bygdekinoen som en møteplass, forteller daglig leder André Hvam Jakumeit i Bygdekinoen.

(©NTB)