Næringsliv
Burger King og McDonald’s i krig om sultne bilister
Burger King håper å bli landeveiens konge når de overtar lokalene til veikrokjeden Marché. Erkekonkurrenten McDonald’s tenker ikke gi seg uten kamp.
– Vi skal være gode, sunne og ha mat som folk ønsker langs veiene, og mat som er lett å ta med seg og spise i bilen om man bare vil kjøre forbi, sier Rune Sandvik, administrerende direktør for Burger King i Norge, til Dagbladet.
Utvidelsen skjer som følge av at sveitsiske Marché trekker seg fullstendig ut av Norge. Nå har den amerikanske hurtigmatkjeden overtatt avdelingene i Lier, Holmestrand, Kløfta, Vestby, Solli og Lillehammer.
– Dette er en viktig strategisk satsning for oss, spesielt det at vi får åpnet flere drive through-restauranter er veldig positivt for oss, sier Sandvik.
Hos McDonald’s har de ingen intensjoner om å sitte stille og la konkurrenten ta den største biten av burgekaka langs norske veier.
I et intervju med Dagbladet, forteller kommunikasjonssjef Erik Lødding at selskapet allerede har igangsatt testing av bordservering ved restaurantene på Gardermoen og Alnabru, samt flere restauranter med digitale bestillingskiosker.
– Vi kommer også til å åpne en ny drive-thru restaurant ved Svinesundsparken i Østfold senere i år. Vi er også hele tiden på utkikk etter gode drive-thru lokasjoner, så dette er noe som vil være en prioritet for oss, i tillegg til å spisse vårt servicekonsept. Med dette er vi godt skodd for en sunn og god konkurranse med andre aktører i det norske markedet, sier Lødding.