Norge

Bommer du litt – da kan det bli rådyrt

Nå skal mange skifte hjul på bilen.

BOMMER: Det kan være svært kort mellom jekkefestene og batteripakken på mange biler. Dermed oppstår det også fare for å treffe batteriet. Foto: Gjensidige.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Vinteren ser ut til å ha sluppet taket i store deler av landet. Det betyr at mange nå er klare for å skifte til sommerhjul på bilen.

Gjør du denne jobben selv, er det flere ting å tenke på. Ikke minst gjelder det hvor og hvordan du skal plassere jekken. Dette har også blitt ekstra viktig nå som stadig flere har elbil.

Her er det nemlig avgjørende at du ikke bommer på jekkfestet. Det er i de aller fleste tilfeller svært nært batteripakken til bilen. Og den må du for all del ikke skade.

Gjelder alle

– Er man uheldig og bruker heveutstyr feil, kan regningen bli astronomisk høy. Utfordringen på noen bilmerker er at det er veldig tett mellom jekkfester og batteri. Derfor er det så viktig at de som skal skifte dekk er ekstra oppmerksomme på dette, og sjekker at det går greit nå bilen skal heves. Dette gjelder alle, både privatpersoner og verksteder, har kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige tidligere uttalt til Broom.

De har fått flere henvendelser fra kunder og verksteder som har merket at nyere elbiler har sår og merker i batterikasser, tett på jekkfestene.

Du tror du har gjort alt riktig - så får du en skummel overraskelse

Skrekkeksempel

Hvis jekken plasseres noen centimeter feil, kan den treffe batterikassen under bilen og dermed skade battericellene på innsiden. I verste fall må hele batteripakken skiftes.

Dette er skader som slett ikke trenger å se alvorlige ut. Men hvis batteripakken er skadet, kan regningen bli svært høy. I beste fall er det mulig å reparere – i verste fall må hele batteripakken byttes.

Et skrekkeksempel fra Gjensidige er kostnad på 570.000 kroner, fordi batteriet måtte skiftes ut

Ser dekkene slik ut? Da har du et problem .

Kan trenge kraftigere jekk

Voll forteller at de gjør alt de kan for å gjøre dette rimeligere.

– Vi har ofte god dialog med forhandlere og fabrikanter, men når ikke alltid frem med våre løsninger. I flere tilfeller ønsker vi å bytte batteriet med et tilsvarende brukt, men samme garanti, noe som kan halvere kostnaden. Det er en reparasjon som også kan avgjøre om en i utgangspunktet nyere bil skal kondemneres – eller kan rulle videre på veiene i mange år, sier Voll.

For elbiler kan det også være en utfordring at mange veier betydelig mer, enn biler med bensin- eller dieselmotor. Derfor er det viktig å sjekke at jekken tåler bilens vekt.

Skulle skifte hjul – oppdaget at bilselgeren hadde gjort en stor tabbe

Gode råd ved dekkskift:

Sjekk at du har nok mønsterdybde – Sommerdekk skal ha minimum 1,6 mm mønsterdybde. Anbefalingen er å ha dekk langt bedre enn dette.

Er dekket noen år, er egenskapene betydelig redusert

I krevende situasjoner og i regnvær kan dekkene være det som skiller mellom liv og død

Bilen må stå flatt og les bruksanvisningen ved bruk av jekk. Feil bruk kan bli svært kostbart.

Sjekk lufttrykket

Etterstram mutrene etter rundt 50 kilometer.

Video: Dette kan spare deg for store dekk-utgifter