Norge

Ble stoppet – gikk rett på fyllinga

Her snakker vi siste reis!

SISTE REIS: Vegvesenets Dagfinn Toven fant veldig mye galt med tilhengeren som ble stoppet i kontroll. Den fikk kjøre videre – men bare til fyllinga. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Kastet tilhengeren på fyllinga og flere andre funn.

Slik starter oppsummeringen av en kontroll Statens vegvesen denne uken hadde i Eidsvoll. Eller som Vegvesenets Ken Robert Paulsen oppsummerer det:

Uvanlig trafikkontroll i Eidsvoll.

Kontrollørene stilte seg blant annet opp ved gjenbruksstasjonen Dal Skog. Nettopp gjenbruksstasjoner er ganske vanlig for kontroller som dette. Ting som dårlig lastsikring og overlast en gjenganger der.

Men det som raskt møtte kontrollørene var noe annet og mer spesielt. Dette skriver Paulsen i sin rapport:

Ønsket å kaste tilhengeren

FJERNET: Her var det nulll bremser og det var ikke rart: Bremsewiren var rett og slett fjernet. Foto: Statens vegvesen. Foto: broom
FJERNET: Her var det nulll bremser og det var ikke rart: Bremsewiren var rett og slett fjernet. Foto: Statens vegvesen.

Den første tilhengeren vi kontrollerte, hadde ikke tilhengerkontakten koblet til bilen. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at alle bremser var koblet vekk, og parkbremsen var fjernet. Det spesielle i denne saken var at føreren ønsket å kaste tilhengeren på Dal Skog.

Tilhengeren var altså ute på sin sist reis, på egne hjul. Alle manglene tilsa et soleklart bruksforbud, altså at tilhengeren måtte bli stående på kontrollplassen. Men her viste kontrollørene skjønn:

Føreren fikk anledning til å levere tilhengeren mot at han returnerte med kjennemerket, noe han gjorde, fortsetter Paulsen.

Rune kjørte videre, men bilen ble vraket

Inndratt og anmeldt

Så fortsatte det med en bil med prøveskilter. Dette kan vi lese i rapporten:

Før vi rakk å bli ferdig med tilhengeren, kom et kjøretøy med årsprøvekjennemerker. Vi stanset dette kjøretøyet og avdekket flere alvorlige forhold. For å benytte årsprøvekjennemerker på et kjøretøy gjelder en rekke krav, som føreren må forholde seg til. I dette tilfellet hadde føreren inndratt førerrett og hadde ikke tillatelse til å bruke årsprøvekjennemerkene. Disse ble derfor inndratt på stedet, og føreren blir anmeldt for begge lovbruddene.

BLE ANMELDT: Her var det veldig mye som ikke var i orden. Sjåføren hadde fått inndratt førerretten og hadde ikke tillatelse til å bruke prøveskiltene. Disse ble derfor inndratt og sjåføren ble anmeldt. Foto: Statens vegvesen. Foto: broom
BLE ANMELDT: Her var det veldig mye som ikke var i orden. Sjåføren hadde fått inndratt førerretten og hadde ikke tillatelse til å bruke prøveskiltene. Disse ble derfor inndratt og sjåføren ble anmeldt. Foto: Statens vegvesen.

– Sjelden vi opplever så grove tilfeller

Firmaet som hadde utlånt årsprøvekjennemerkene, kan forvente bokettersyn. Dette innebærer at de må fremlegge dokumentasjon på når og hvordan årsprøvekjennemerkene er benyttet for å sikre at vilkårene er oppfylt. Avhengig av funnene kan firmaet risikere at årsprøvekjennemerkene blir inndratt over lengre tid.

I tillegg til disse alvorlige forholdene ble det under trafikkontrollen utstedt seks mangellapper samt seks gebyrer for manglende bruk av sikkerhetsbelte.

Fikk seg en stor overraskelse da de tittet oppi hengeren