Bare 19 biler i år – men gir ikke opp

Lucid har mildt sagt hatt en tøff start i Norge.

Lucid har fått en tung start i Norge, men har ingen planer om å gi opp i vårt marked.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Amerikanske Lucid Motors har slitt med store tap og vanskelig økonomi. Men de gir seg ikke. 

Her i Norge har de showroom midt på Karl Johans Gate. Det har nok ikke akkurat ble rent ned av kunder i 2025, så langt i år har ikke Lucid solgt mer enn 19 biler. 

Lenge hadde de bare én modell: Den luksuriøse sedanen Air. Denne har opptil 1200 hestekrefter og rekkevidde på over 900 kilometer.

I starten var prisene fra 1.650.000 kroner. Senere kom en «innstegsmodell » til 950.000 kroner.

Ny og viktig SUV

Men nå har de kommet med SUV-en Gravity, som tross alt bør ha et betydelig større potensial. Den lanseres i to utgaver: Grand Touring til 1.250.000 kroner og Lucid Touring til rundt 1 million kroner. 

Gravity er nok også en viktig bidragsyter til at Lucid satser videre i Norge.

SUV-en Gravity bør ha potensial til å få litt mer fart på Lucid-salget i Norge.

I høst har de hatt en pop up-butikk ved Aker Brygge og tilbudt prøvekjøring av Gravity derfra. Nå satser de på at kundene skal komme til showroomet for å se nærmere på bilen. 

Les også: Vi i Broom dro til California for å teste Lucid Air Dream Edition

Ledende premium elbilmerke

Bransje-nettstedet BilNytt.no har intervjuet Camilla Jokisch som har tittelen senior PR specialist Europe i Lucid Motors. Jokisch forteller at Lucid har planer om å ekspandere og også ser på mulighet for å knytte til seg forhandlere: 

Gravity er først ut av to nye SUV-er fra Lucid, de blir svært viktige for å få opp produksjon og antall solgte biler.

– Lucids ambisjon er å bli et ledende premium elbilmerke i Europa. Vi gikk inn i Europa og Norge for tre år siden med Lucid Air, en helelektrisk luksussedan i et nisjesegment, og startet bevisst med en bevissthetsdrevet tilnærming gjennom studioer i store byer. Nå, med lanseringen av Lucid Gravity og den kommende mellomklasse-plattformen, beveger vi oss inn i volummarkeder og vil utvide vår tilstedeværelse betydelig, sier Jokisch, til BilNytt.no.

Les også: Tapt milliarder, men nekter å gi seg

Dårlige nyheter

De første Gravity-kundene skal etter planen få bilene sine i februar.

Lucid har også en mindre og rimeligere SUV på vei. Den er ventet på markedet enten sent i 2026, eller i starten av 2027. Hvis selskapet skal klare å få til noe som ligner på et volum av biler, blir nok den svært viktig.

Lucid Air satte tidligere i år rekord i NAF og Motors rekkeviddetest El Prix, med ikke mindre enn 832 kilometer. Men det var likevel en god del mindre enn det offisielle tallet som er på 960 kilometer.

Samtidig er det dårlige nyheter for Lucid at USAs president Donald Trump i år har kuttet alle støtteordninger til elbiler. Dermed får de ikke mye drahjelp av hjemmemarkedet sitt. 

Les vårt eksklusive intervju med Lucid-sjefen her

Skutt inn mer penger

Saudi-Arabias statlige investeringsfond PIF er tungt inne på eiersiden i Lucid, de har en eierandel på nærmere 60 prosent av selskapet. Det har så langt vært en fryktelig dårlig investering. 

Likevel har investeringsfondet både tatt tapene og skutt inn mer penger underveis Men spørsmålet er hvor lenge de er villige til å fortsette med dette, hvis ikke Lucid klarer å snu utviklingen før enda flere milliarder renner ut. 

Les også: Test av toppmodellen: Tok pusten fra oss