Aschehoug-sjef beklager falske leserinnlegg
Konsernsjef Mads Nygaard i Aschehoug beklager at forlaget skrev falske leserinnlegg til VG og Aftenposten som ledd i markedsføringen av Helga Flatlands nye bok.
– Aschehoug beklager uforbeholdent. Vi hadde det vi mente var en original idé for å skape engasjement rundt en bok. Men det fungerte, som alle har sett, ikke etter hensikten, skriver Nygaard i en epost til Medier24.
Leserinnleggene var sendt til psykologene Frode Thuen, Sissel Gran og Catrin Sagen. De innsendte spørsmålene var ikke fra reelle personer, men et stunt fra Aschehoug.
– Derfor var det vi i forlaget som hjalp dem med å skrive inn spørsmål til samlivseksperter, med Helga Flatlands samtykke, sier forlagssjef Nora Campbell til VG.
Både VG og Aftenposten har avpublisert innleggene.
– Gjorde en feilvurdering
Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen kritiserte stuntet kraftig.
– Aschehoug har lurt Frode Thuen og ført Aftenpostens lesere bak lyset. Det er synd at et stort norsk forlag bruker metoder som er egnet til å skade tilliten til det offentlige ordskiftet, skriver Eilertsen i en kommentar.
Nygaard erkjenner feilen:
– Det faktum at stuntet oppfattes å utfordre viktige prinsipper med hensyn til tillit og sannferdighet, viser at vi i forlaget gjorde en feilvurdering.
Flere innlegg
I løpet av torsdag har forlaget informert Aftenposten om flere innlegg. Det gjelder blant annet ett innlegg som ble publisert i spalten Foreldreliv og psykologspesialist Line Marie Warholm. Innlegget er nå avpublisert, opplyser avisen.
I tillegg har forlaget sendt inn ytterligere tre innlegg til spaltene Foreldrekoden ved psykolog Hedvig Montgomery og Sexlivet ved sexolog Anders Abraham Røyneberg. Disse innleggene har ikke blitt publisert.
(©NTB)