Eksperter om ny trend:
– Alvorlig at slikt innhold får så stor rekkevidde
Nakenhet, farlig trender og sårbare unge. Det får ekspertene til slå alarm.
En video av en ung gutt som synlig viser kjønnsorganet mens han tilfredsstiller seg selv, har utløst Tiktok-trenden «White Shampoo». Videoen fikk nærmere én million likes etter å ha blitt delt på FYP-en til flere brukere.
I skrivende stund er videoen fjernet, men ekspertene slår alarm om seksualisert og skadelig innhold som sprer seg raskt blant barn og unge på sosiale medier.
– Det er alvorlig at slikt innhold får så stor rekkevidde før det tas ned. Plattformene må ta et langt større ansvar for å beskytte barn og unge, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, til ABC Nyheter.
Eksplisitt og skadelig – men fortsatt synlig
Videoen, som var en del av den virale «White shampoo»-trenden, inneholder eksplisitt seksuelt innhold, og fikk massiv oppmerksomhet før den ble fjernet. Likevel rakk den å starte en trend der brukere seksualiserer bruken av sjampo – ofte hvit sjampo som helles over gjenstander eller kroppsdeler med tydelige seksuelle undertoner.
– Algoritmisk forsterkning av skadelig innhold i sosiale medier er en betydelig utfordring. Vi vet at engasjerende innhold løftes fram av algoritmene, og at hatefulle ytringer, seksualisert innhold og annet skadelig materiale spres raskt, forklarer Velsand.
Selv om Tiktok har 13-års aldersgrense, viser Medietilsynets undersøkelser at sju av ti norske barn mellom 9 og 12 år bruker sosiale medier. Det gir dem tilgang til innhold som langt overskrider det som er egnet for deres alder.
Et digitalt rom uten grenser
Line Indrevoll Stänicke, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved UiO, peker på at voldelig seksualisert innhold ofte oppleves som sterkt ubehagelig for barn og unge.
– Mange barn synes det er vanskelig å unngå å se slikt innhold, men prøver likevel å styre unna for ikke å få mer av det. Det gjelder også innhold knyttet til selvskading, spiseforstyrrelser og rus, forklarer Stänicke.
I tillegg til «White Shampoo»-trenden, har også fenomenet «SkinnyTok» blitt en snakkis på TikTok og i mediene.
Fenomenet går ut på at brukere oppfordrer andre til å være tynn, og gir tips til hvordan man kan bli «tynnest mulig». Mye av innholdet er direkte knyttet til spiseforstyrrelser og råd om hvordan man kan utvikle en.
Stänicke forklarer at det ofte er barn og unge som allerede strever psykisk, som både oppsøker og blir mest påvirket av denne typen risikoinnhold. De kan oppleve det som støttende, men samtidig fører det ofte til mer risikoatferd.
Lukasz Lindell, senior policy communications manager for TikTok Nordics sier til ABC Nyheter at appen har tatt tak i problemet.
Ved søk på emne knaggen #skinnytok, møtes for eksempel brukeren av en hjelpeside med ressurser og kontaktinformasjon til ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser, forteller Lindell.
Les hele svaret fra Tiktok nederst i saken.
Tausheten er farlig
Ifølge Stänicke er mange barn redde for å fortelle voksne om det de opplever på nettet – i frykt for å miste mobilen, få kjeft, eller føle seg som en byrde. Det gjør det enda vanskeligere å oppdage barn som blir negativt påvirket.
Det synes hun er bekymringsfullt.
– Vi må tørre å spørre barn direkte om de har sett noe ubehagelig. Ikke for å få dem til å innrømme noe, men for å vise at vi bryr oss, sier hun.
Nye regler, samme utfordringer
Medietilsynet viser til det nye europeiske regelverket Digital Services Act (DSA), som også skal innføres i Norge. Regelverket forplikter plattformer til å gjøre digitale rom tryggere, med særlig vekt på å beskytte barn og unge.
– Dette handler ikke bare om én video eller én trend. Det handler om hvordan sosiale medier fungerer og hvor lett barn blir eksponert for innhold de aldri burde ha sett, sier Velsand.
Hva kan foreldre gjøre?
Medietilsynet anbefaler at foreldre er tydelige på aldersgrenser og bruker foreldrekontroll der det er mulig. Men det aller viktigste er å ha en åpen og trygg dialog med barna.
– Når barna tør å fortelle om det de opplever på nett uten å frykte straff, er det mye lettere å hjelpe dem, sier Velsand.
De oppfordrer også barn og unge til å rapportere skadelig innhold, og å unngå å dele det videre.
juleideer fra kreative ideer