Eksperter om ny trend: 

– Alvorlig at slikt innhold får så stor rekkevidde

Nakenhet, farlig trender og sårbare unge. Det får ekspertene til slå alarm.

Skadelig innhold på sosiale medier får eksperter til å slå alarm.
Publisert Sist oppdatert

En video av en ung gutt som synlig viser kjønnsorganet mens han tilfredsstiller seg selv, har utløst Tiktok-trenden «White Shampoo». Videoen fikk nærmere én million likes etter å ha blitt delt på FYP-en til flere brukere. 

Hva er FYP?

FYP står for For You Page eller For Deg på norsk. Det er en funksjon på den kinesiske plattformen, Tiktok og den første siden du ser når du åpner appen. 

Denne siden viser innhold og videoer som Tiktoks algoritme tror du vil like basert på interesser og interaksjonene dine på appen. 

Kilde: Tiktok

I skrivende stund er videoen fjernet, men ekspertene slår alarm om seksualisert og skadelig innhold som sprer seg raskt blant barn og unge på sosiale medier.

Hvorfor er dette viktig?

Ifølge digi.no er det i Norge 1,6 millioner norske brukere som er aktive på Tiktok hver måned. Mange av disse er svært unge og risikerer å bli eksponert for eksplisitt og muligens skadelig innhold.

– Det er alvorlig at slikt innhold får så stor rekkevidde før det tas ned. Plattformene må ta et langt større ansvar for å beskytte barn og unge, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, til ABC Nyheter.

Eksplisitt og skadelig – men fortsatt synlig

Direktør Mari Velsand i Medietilsynet sier at det er alvorlig at skaddelig innhold som sosiale medier får stor rekkevidde.

Videoen, som var en del av den virale «White shampoo»-trenden, inneholder eksplisitt seksuelt innhold, og fikk massiv oppmerksomhet før den ble fjernet. Likevel rakk den å starte en trend der brukere seksualiserer bruken av sjampo – ofte hvit sjampo som helles over gjenstander eller kroppsdeler med tydelige seksuelle undertoner.

Denne videoen ble spredd og startet en ny trend.

– Algoritmisk forsterkning av skadelig innhold i sosiale medier er en betydelig utfordring. Vi vet at engasjerende innhold løftes fram av algoritmene, og at hatefulle ytringer, seksualisert innhold og annet skadelig materiale spres raskt, forklarer Velsand.

Selv om Tiktok har 13-års aldersgrense, viser Medietilsynets undersøkelser at sju av ti norske barn mellom 9 og 12 år bruker sosiale medier. Det gir dem tilgang til innhold som langt overskrider det som er egnet for deres alder.

Et digitalt rom uten grenser

Line Indrevoll Stänicke, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved UiO at barn og unge syntes det er vanskelig å unngå å se skadelig innhold. Foto: UiO

Line Indrevoll Stänicke, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved UiO, peker på at voldelig seksualisert innhold ofte oppleves som sterkt ubehagelig for barn og unge. 

– Mange barn synes det er vanskelig å unngå å se slikt innhold, men prøver likevel å styre unna for ikke å få mer av det. Det gjelder også innhold knyttet til selvskading, spiseforstyrrelser og rus, forklarer Stänicke. 

Når man søker på skinnytok får man opp en hjelpeside med ressurser hjelpetelefon. Foto: Screenshot fra TikTok

I tillegg til «White Shampoo»-trenden, har også fenomenet «SkinnyTok» blitt en snakkis på TikTok og i mediene.

Fenomenet går ut på at brukere oppfordrer andre til å være tynn, og gir tips til hvordan man kan bli «tynnest mulig». Mye av innholdet er direkte knyttet til spiseforstyrrelser og råd om  hvordan man kan utvikle en. 

Stänicke forklarer at det ofte er barn og unge som allerede strever psykisk, som både oppsøker og blir mest påvirket av denne typen risikoinnhold. De kan oppleve det som støttende, men samtidig fører det ofte til mer risikoatferd.

Lukasz Lindell, senior policy communications manager for TikTok Nordics sier til ABC Nyheter at appen har tatt tak i problemet. 

Ved søk på emne knaggen #skinnytok, møtes for eksempel brukeren av en hjelpeside med ressurser og kontaktinformasjon til ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser, forteller Lindell.

Les hele svaret fra Tiktok nederst i saken.

Tausheten er farlig

Ifølge Stänicke er mange barn redde for å fortelle voksne om det de opplever på nettet – i frykt for å miste mobilen, få kjeft, eller føle seg som en byrde. Det gjør det enda vanskeligere å oppdage barn som blir negativt påvirket. 

Det synes hun er bekymringsfullt. 

– Vi må tørre å spørre barn direkte om de har sett noe ubehagelig. Ikke for å få dem til å innrømme noe, men for å vise at vi bryr oss, sier hun.

Nye regler, samme utfordringer

Medietilsynet viser til det nye europeiske regelverket Digital Services Act (DSA), som også skal innføres i Norge. Regelverket forplikter plattformer til å gjøre digitale rom tryggere, med særlig vekt på å beskytte barn og unge.

– Dette handler ikke bare om én video eller én trend. Det handler om hvordan sosiale medier fungerer og hvor lett barn blir eksponert for innhold de aldri burde ha sett, sier Velsand.

Hva er DSA?

Digital Services Act (DSA) er et nytt EU-regelverk som skal gjøre digitale plattformer tryggere, særlig for barn og unge.

 Det pålegger selskaper som TikTok og Instagram å fjerne ulovlig og skadelig innhold raskt, forbyr målrettet reklame mot barn, og krever mer åpenhet om algoritmer og brukerpåvirkning.

I februar i 2025 ble Medietilsynet en av tilsynsmyndighetene i Norge, og selskaper som bryter reglene kan få store bøter. DSA trådte i kraft i EU i 2024. Den skal nå til høring på stortinget, og har enda ikke tråd i kraft her til lands. 

Kilde: Medietilsynet

Hva kan foreldre gjøre?

Medietilsynet anbefaler at foreldre er tydelige på aldersgrenser og bruker foreldrekontroll der det er mulig. Men det aller viktigste er å ha en åpen og trygg dialog med barna.

– Når barna tør å fortelle om det de opplever på nett uten å frykte straff, er det mye lettere å hjelpe dem, sier Velsand.

De oppfordrer også barn og unge til å rapportere skadelig innhold, og å unngå å dele det videre.

Dette sier Tiktok

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre sikkerheten på plattformen, og oppdaterer jevnlig våre tiltak for å håndtere nye risikoer. Hashtaggen #skinnytok er nå blokkert fordi den har blitt knyttet til innhold om usunn vektnedgang. I tillegg begrenser vi synligheten av denne typen innhold fra tenåringskontoer, samtidig som vi løfter frem informasjon fra helseeksperter i søkefunksjonen.

På Tiktok er det ikke tillatt å publisere innhold som viser eller fremmer spiseforstyrrelser, farlig vekttap eller markedsfører produkter for vektnedgang eller muskeløkning. Vi ønsker å skape et trygt rom der alle kan uttrykke seg fritt og føle seg trygge. Derfor har vi tydelige retningslinjer som skal styrke selvfølelse, redusere negativ sammenligning og forhindre innhold som viser eller oppmuntrer til spiseforstyrrelser.

Dersom noen søker på «SkinnyTok», vil de ikke få opp resultater – i stedet blir de henvist til profesjonelle hjelpetjenester. Vi jobber også aktivt med å bryte opp mønstre der brukere blir eksponert for gjentatt innhold om vektnedgang eller ekstrem trening. I tillegg aldersgrenser vi innhold som idealiserer visse kroppstyper, slik at tenåringer ikke eksponeres for dette i appen.

Tiktok samarbeider også med helseeksperter for å utvikle støtteverktøy i appen. Ved søk på ord som #anorexia, viser vi tips om hvordan man kan håndtere negativt selvsnakk, styrke selvfølelsen eller støtte en venn. Det vises også lenker til hjelpelinjer som ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser i Norge.

I vårt sikkerhetssenter finnes det en egen veiledning om spiseforstyrrelser rettet mot ungdom, foreldre og lærere, utviklet sammen med National Alliance for Eating Disorders. Vi oppdaterer kontinuerlig lister over søkeord som leder til støtteinnhold eller advarsler.

Våre veiledere for psykisk helse, utviklet i samarbeid med blant andre International Association for Suicide Prevention og Samaritans, hjelper brukere med å støtte andre på en trygg og ansvarlig måte.

– Lukasz Lindell, Senior Policy Communications Manager, Tiktok Nordics.