Verden

– Aldri vært borti et så grovt tilfelle

Varebilen var over 2 tonn for tung.

TUNGT: Varebilen var fullastet med et flyttelass. Og det var altfor, altfor tungt. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): For tungt lastede kjøretøy er en gjenganger når Statens vegvesen har kontroller langs veiene våre. Ikke sjelden er det snakk om varebiler, som blir avslørt når de ruller inn på vekten.

Det fikk vi et ganske graverende eksempel på denne uken, da Statens vegvesen hadde kontroll i Malvik, nord for Trondheim.

Da kontrollen var over, sto det igjen en varebil på kontrollplassen. Den hadde fått bruksforbud på grunn av altfor tung last.

2300 kilo for mye

BRÅSTOPP: Varebilen sto igjen på kontrollplassen da kontrollen var over. Foto: Statens vegvesen. Foto: broom
BRÅSTOPP: Varebilen sto igjen på kontrollplassen da kontrollen var over. Foto: Statens vegvesen.

Nyttelasten var i utgangspunktet ca 900 kilo, og her var det lagt på 2300 kilo i tillegg, skriver Vegvesenets Cato André Bakken i sin rapport.

Totalt veide varebilen som var fylt opp med et flyttelass ikke mindre enn 5800 kilo, det var 2300 kilo for mye.

Undertegnede har aldri vært borti et så grovt tilfelle, og reaksjonen ble en soleklar anmeldelse til politiet, fortsetter Bakken.

Sjekk hva som sto igjen her før varebilen fikk kjøre videre

Seks advarsler til samme sjåfør

Bruksforbud betyr enkelt og greit at man ikke får kjøre videre. Dermed måtte sjåføren vente på en annen bil for å få lastet over så mye av flyttelasset at varebilen kom innenfor lovlig grense.

I samme kontroll fikk en lastebilsjåfør hele seks advarsler for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt to gebyrer for mer alvorlige brudd. Firmaer er solidarisk ansvarlig for slike brudd, så her ble det gitt gebyr på 2000 kroner til fører og 4000 kroner til firmaet.

Slik klarte varebilsjåføren å doble gebyret – og bli anmeldt