Norge

Albert (70): – Som å kjøre en tanks

Realiserte litt av en bildrøm.

HOPPET I DET: Hæhre-grunnlegger Albert Hæhre realiserte litt av en bildrøm, har har blitt eier av en elektrisk Hummer.
Publisert Sist oppdatert

I en av idrettshallene i Vikersundbakken ruller en av bilverdens råeste elbiler inn.

Skjønt, bil og bil. Hummer EV er kun mulig å registrere som liten lastebil. Den veier nemlig rundt 4 tonn!

Den skal stilles ut på Motorfestival Vikersund, sammen med rundt 400 andre kjøretøy.

Eieren er Albert Hæhre (70) som er grunnleggeren av Hæhre Entreprenør AS. Han har sikret seg en av de aller første norsk-registrerte Hummer EV-ene.

– Jeg skulle egentlig bare ta service på min Ford F-150 Lightning. Men så hadde de denne inne, og jeg fikk prøve den. Da var det gjort, humrer Hæhre.

VEKKER OPPSIKT: Her står bilen utstilt i VIkersund. Foto: Broom
VEKKER OPPSIKT: Her står bilen utstilt i VIkersund.

Lynrask «lastebil»

Det er nå et par uker siden han kunne kalle seg eier av Hummer EV Edition 1.

Siste del av betegnelsen indikerer at det er en spesielt godt utstyrt modell – med tre elmotorer som yter over 1.000 hestekrefter.

Det sørger for noen vanvittige ytelser.

Den digre «lastebilen» klarer for eksempel 0-100 km/t på rundt 3 sekunder – som mest av alt høres helt naturstridig ut!

Her var det første elektriske Hummeren i Norge

FØRERPLASS: Det er ikke akkurat puslete innvendig heller, alt med denne bilen er STORT. Foto: Broom
FØRERPLASS: Det er ikke akkurat puslete innvendig heller, alt med denne bilen er STORT.

Vanvittig batteripakke

Batteripakken er på smått utrolige 246 kWt. For å sette tallet i perspektiv: Det er mer en tre ganger så mye som i en vanlig VW ID.4. Ikke rart bilen blir tung.

Det digre batteriet gir en rekkevidde på opptil 530 kilometer.

Med så stor batteripakke, er det selvsagt også viktig at det kan lades raskt. Og det kan denne bilen!

800 Volt-systemet sørger for maks kapasitet på 350 kW.

Les mer om nye GMC Hummer EV

ELEKTRISK: Batteripakken er tre ganger så stor som i en vanlig familie-elbil. Men det trengs også når bilen er så gedigen. Foto: Broom
ELEKTRISK: Batteripakken er tre ganger så stor som i en vanlig familie-elbil. Men det trengs også når bilen er så gedigen.

– Som en tanks!

Etter de første dagene bak rattet, er Hæhre ikke i tvil:

– Luftfjæringen gjør den komfortabel og god å kjøre. Det er en skikkelig morsom bil – men det føles litt som å kjøre en tanks, også. Den er så ruvende.

Særlig imponerende, og viktig, er firehjulsstyringen. Den gjør det til en lek å kjøre rundt i ulike parkeringshus.

– Selv om bilen er diger, er den lett å manøvrere. Jeg liker også at man kan ta av glasstaket. De ulike bitene kan stables og lagres – slik at man i praksis kjører rundt i en cabriolet. Det er jo litt sprøtt, men jeg begynner å bli voksen, så jeg unnet meg denne bilen.

Her er bilen som faktisk kan krabbe

SIGNATUR: Ingen tvil, dette er en H U M M E R. Foto: Broom
SIGNATUR: Ingen tvil, dette er en H U M M E R.

Flere versjoner

I tillegg til topputgaven som nå er til salgs i Norge, kommer nykommeren ytterligere tre versjoner:

EV2: Dette er innstegs-utgaven med to elmotorer på til sammen 625 hk. Rekkevidden skal være minst 402 kilometer, etter den amerikanske EPA-standarden. Startprisen i USA er 80.000 dollar, som tilsvarer om lag 740.000 kroner.

EV2x: Denne versjonen får også to elmotorer på 625 hk. Rekkevidden økes til minst 480 kilometer. EV2x får også adaptiv luftfjæring, som innebærer at bilen kan løftes 15 centimeter. Bakkeklaringen er opptil 40 centimeter.

Denne utgaven fås dessuten med «CrabWalk» som gjør at alle hjulene kan vris slik at bilen kan flytte seg diagonalt.

Allsidige saker: Denne Hummeren leker ubåt!

Artikkelen ble først publisert på Broom.no