Teknologi

AI endrer nordmenns shoppingvaner

Én av tre nordmenn bruker kunstig intelligens når de handler. En høy andel forbrukere i generasjon Z foretrekker likevel å handle i fysiske butikker.

BliVakker er en av flere netthandelsaktører som i stigende grad satser på fysiske butikker.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken inneholder annonselenker som gir ABC Nyheter inntekter

I vår livsstil-seksjon har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får ABC Nyheter annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket. Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre medarbeidere som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene påvirker ikke innholdet i sakene.

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Fysiske butikker er på vei tilbake, takket være generasjon Z (mennesker som er født mellom 1997 og 2012, red.anm.). Hele 34 prosent i denne aldersgruppen foretrekker å handle i fysisk butikk, ifølge Adyens Retailbarometer 2025. Dette blant annet fordi de vil teste/kjenne på produktene før de kjøper og fordi de vil handle når de trenger produktene.

22 prosent av respondentene i alle aldre opplyser at de fortrekker fysisk butikk på grunn av risiko for bedrageri online.

Stadig flere netthandelsaktører velger også å etablere fysiske butikker. Lyko og BliVakker er to eksempler på dette. I løpet av fjoråret økte BliVakker antall butikker i Norge fra to til syv , og ytterligere to åpner til sommeren. Denne måneden åpnet selskapet dessuten sin første fysiske butikk i utlandet, nærmere bestemt i Helsinki i Finland.

– Stadig flere forbrukere benytter AI som et supplement til, eller i stedet for, tradisjonelle søkemotorer, sier Tobias Lindh, adm. direktør i Adyen for Norden og Baltikum. Foto: Adyen
– Stadig flere forbrukere benytter AI som et supplement til, eller i stedet for, tradisjonelle søkemotorer, sier Tobias Lindh, adm. direktør i Adyen for Norden og Baltikum.

AI-shopping

Samtidig fortsetter kunstig intelligens (AI) å ta større plass i nordmenns hverdag. Retailbarometeret 2025 viser at AI har begynt å utfordre søkemotorene som hjelpemiddel ved netthandel.

Årets undersøkelse viser at omtrent én av tre nordmenn har benyttet AI i forbindelse med shopping det siste året. Det er en økning på 51 prosent sammenlignet med i fjor. Generasjon Z topper AI-shoppingen. Hele 56 prosent i denne aldersgruppen har brukt ChatGPT til shopping de seneste tolv månedene.

– Tallene viser at stadig flere forbrukere benytter AI som et supplement til, eller i stedet for, tradisjonelle søkemotorer. For selskaper som ønsker å være synlige på nett, er det derfor viktig å begynne å optimalisere innhold for AI-verktøy, på samme måte som man tidligere har gjort for søkemotorer, sier Tobias Lindh, adm. direktør i Adyen for Norden og Baltikum.

Selv om bruken av AI ved shopping øker i alle grupper, er teknologien klart mer populær blant menn enn kvinner.

Rapporten baserer seg på en undersøkelse blant 14.000 forhandlere og 41.000 forbrukere i 28 land. I Norge har 1000 personer og 500 selskaper deltatt i undersøkelsen.