Verden

Advarer mot livsfarlig henger-grep

– Kommer inn bakvinduet som et prosjektil.

IKKE BRA: Frakter du planker på denne måten? Det kan fort bli livsfarlig. Foto: Statens vegvesen
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Å ha en bil med hengerfeste og eie sin egen henger, er viktig for mange. Men alle er ikke like flinke å følge regler og anbefalinger når de skal frakte last på henger. Det merker Statens vegvesen stadig på mange av sine kontroller langs norske veier.

God sikring av lasten er alfa omega for å ivareta trafikksikkerheten. Særlig når vekten er høy, blir det raskt store krefter i sving, for eksempel ved en brå oppbremsing eller krapp sving. Det kan føre til at man mister kontroll over kjøretøyet, og blir en umiddelbar fare for seg selv og medtrafikantene.

En tabbe veldig mange gjør, er å bruke for- og baklem på hengeren som lastbærer, for eksempel hvis man skal frakte lange planker. Det bør man ikke gjøre. Vi skal komme tilbake til årsaken litt senere.

Måtte laste om

Under en av Statens vegvesens rutinekontroller i Svolvær og Leknes, ble det tidligere i høst stoppet en henger med et større antall terrassebord liggende på for- og baklem på en Gaupen hagehenger. Lasten var surret og stroppet både foran og bak.

Likevel reagerte Vegvesenets mannskaper resolutt, og ga midlertidig bruksforbud til terrassebordene var lastet om. Overingeniør Frode Nilsen ved utekontrollseksjon region Nord, er tydelig på årsaken:

– Lasten er her godt sikret sideveis men vil med en bråstopp komme forover og inn bakvinduet som et prosjektil, sier han til Broom.

Du kan miste førerkortet – uten å vite at du kjører for fort

– Lasten vil også bevege seg opp og ned

MÅ NED: Plankene må ned på gulvet i hengeren og klemmes godt mot underlaget. Stikker de mer enn en meter ut bak, må de samtidig merkes tydelig i bakkant. Foto: Statens vegvesen Foto: broom
MÅ NED: Plankene må ned på gulvet i hengeren og klemmes godt mot underlaget. Stikker de mer enn en meter ut bak, må de samtidig merkes tydelig i bakkant. Foto: Statens vegvesen

Selv om man stropper materialene godt fast, er altså ikke karmer og lemmer konstruert for å bære høy vekt. Å bruke stropper til å klemme plankene fast er naturligvis viktig, men sikringen er ikke god nok i lengderetningen.

– Lasten vil også bevege seg opp og ned på ender og på midten slik at den til slutt kunne ha skadet for-/baklem, sier Nilsen.

Når lasten kun hviler på for- og baklem, øker dette belastningen på de smale karmene ytterligere ved for eksempel hver oppbremsing og akselerasjon.

Gir karmene etter, kan plankene plutselig ligge løst og umiddelbart skape livsfarlige situasjoner i trafikken.

Dessuten får man et høyt tyngdepunkt på lasten, noe som påvirker hvordan hengeren oppfører seg på veien negativt.

Dette er løsningen

– Her skulle for- og baklem vært tatt bort slik at lasten ble låst til et skikkelig underlag og god friksjon, sier Nilsen

Man kan med fordel også legge paller under, slik at stroppene får god vinkel og får klemt lasten ordentlig fast til underlaget.

Stikker lasten mer enn én meter ut bak, må du i tillegg huske på å merke den godt bakerst, for eksempel med en plastpose eller refleksvest, poengterer Nilsen.

Her denne FoU-rapporten finner du alt du trenger å vite om sikring av last i varerom og tilhenger for kjøretøy under 3.500 kilo.

Denne tilhengerfeilen gjør mange nå

Deler av saken har vært publisert tidligere. Oppdatert med flere kommentarer fra Statens vegvesen.