Advarer: Her har elbilene et problem

Klare forskjeller på vinterføre.

– Spesielt på glatt føre kan tyngre biler være vanskeligere å stoppe, sier Hanne Iversen Rye som er skadeforebygger i Storebrand.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Broom.no.

Elbilsalget i Norge er rekordhøyt. Det betyr også at mange går inn i sin første vinter med elbil. Nå advarer et forsikringsselskap mot at det kan få uventede konsekvenser: 

– Bilbytte innebærer ofte en større, raskere og tyngre bil. De som går fra fossil eller hybrid til elbil får nye kjøreegenskaper og kanskje en tyngre bil med risiko for økt bremselengde. Sett deg godt inn i sikkerhetssystemene på den nye bilen din og hvordan den oppfører seg på vinterføre, sier Hanne Iversen Rye som er skadeforebygger i Storebrand.

Deres skadestatistikk viser at elbiler, som regel, får hyppigere skader enn fossile biler. Kraftigere akselerasjon og lengre bremselengde, men også større biler og store infoskjermer, som tar oppmerksomheten fra veien, bidrar til det.

– Gi deg ekstra tid

Vinteren har latt vente på seg flere steder i landet, men nå er vi på full fart inn en tid med flere bilskader, på grunn av glattere veier, uforutsigbart vær og en stressende førjulstid. 

Tesla Model X et et godt eksempel på hvor store og tunge elbilene har blitt de siste årene. Mister du kontrollen over en bil som dette, kan det fort gå galt.

– Dette krever økt oppmerksomhet av oss sjåfører. Gi deg litt ekstra tid i julerushet, kjør etter forholdene med øynene på veien og hold ekstra avstand til bilen foran. Spesielt på glatt føre kan tyngre biler være vanskeligere å stoppe, sier Rye, i en pressemelding. 

Les også: Noen stoler nok altfor mye på firehjulstrekken

Gode vinterdekk viktig

Bulkestatistikken går opp når vinterføret melder seg. Det første snøfallet kommer like overraskende hvert år. Det topper seg alltid med juletrafikk i uke 51, da registrerer forsikringsbransjen nær 50 prosent flere bilskader, i forhold til normale uker resten av året.

Veigrep er alfa-omega for å unngå bilskader om vinteren. Første bud er gode vinterdekk med tilstrekkelig mønsterdybde og rett dekktrykk. Gamle piggfrie dekk blir glatte, og for høyt eller for lavt dekktrykk gir dårligere grep på veien.

Gode dekk er ekstra viktig på tunge elbiler, her bør du ikke spare penger.

– Vær bevisst på egenskapene til dekkene dine og vurder om kjøreturen må utsettes, om det meldes store nedbørsmengder eller speilblank is. Særlig om du har piggfrie vinterdekk, sier Rye.

Les også: Så enkelt eller? Slik unngår du å havne i grøfta

– Falsk trygghet

Ifølge NAF mister biler med firhjulsdrift veigrep like fort som en bil med tohjulsdrift.

– God fremkommelighet i motbakker og ved akselerasjon på glatte veier, kan gi falsk trygghet og overskygge det faktiske veigrepet. Når du i neste omgang skal bremse inn mot et kryss eller en krapp sving kan du få overraskelser du ikke ønsker deg, sier Øyvind Årbogen, seniorrådgiver Trafikksikkerhet i NAF.

– Uavhengig av hva slags bil du kjører, bør du gjøre deg kjent med veigrepet ved å teste dette med jevne mellomrom. En kontrollert bremsetest er smart, sier Årbogen.

Les også: Jeg ser i speilet – og skjønner at dette ikke kan gå bra