Abid Raja koker over reklameregel
– Alle foreldre vet at man ikke skal spise is hver dag.
I oktober trer en ny reklameregel i kraft. Regjeringen vil forby markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn.
Forslaget om forbud er en oppfølging av Folkehelsemeldingen, og regjeringen sendte det på høring i august i fjor.
Men denne nye regelen har fått nestlederen i Venstre, Abid Raja, til å koke. Det skriver E24.
– Hvem har tatt skade av å spise en is eller se en reklame for is? Jeg tror vi trekker dette byråkratiet altfor langt. Jeg vil gå så langt som å si at å spise en kroneis i ny og ne er helsefremmende, sier Raja til næringslivsavisen.
Se video: Slik har du aldri sett Rotevatn
– Vet at man ikke skal spise is hver dag
Raja påpeker også at han tror dette forbudet vil gå utover næringslivet. Han undrer på om næringslivet ikke skal få vise frem sine produkter.
– Alle foreldre vet at man ikke skal spise is hver dag. Selv barn og unge vet at man ikke skal spise is hver dag. Jeg tror næringsministeren må våkne og prate med helseministeren om at vi ikke skal ha noe av dette tullebyråkratiet, sier han til E24.
Da nyheten og forbudet ble presentert forklarte helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre det slik:
– Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres.
Forbudet vil ikke ramme salg av produkter og at det fortsatt vil være lov å markedsføre mot voksne, så lenge det ikke oppfordres til å kjøpe til barn.
Også Danmark vil innføre en slik lov.
Flere har reagert
Men det er ikke bare Raja som har kritisert forbudet.
NHO Mat og Drikke var svært kritisk til forslaget og pekte i fjor høst på at det innebærer et tilnærmet markedsføringsforbud for en rekke produkter uavhengig av aldersgrupper, ikke kun et begrenset forbud mot markedsføring mot barn, skriver NTB.
De mener også at forskriften er uklar og i praksis kun rammer norske produsenter.
Overfor E24 reagerer også Hennig Olsen, de understreker at de aldri har rettet markedsføring mot barn, men at forbudet fremstår uklar og gir rom for tolkning.
– Det er også problematisk at internasjonale aktører i stor grad unngår regulering, noe som fører til en urimelig forskjellsbehandling, sier markedsdirektør Marianne Høy Erikstad.