Kultur
ABBA-Björn kjøper låtkatalogen til KISS
Nå er både låtkatalogen til KISS og den ikoniske ansiktsmalingen kommet i svensk eie.
Det er det svenske selskapet Pophouse , som ABBA-Björn Ulvaeus var med på å grunnlegge og er medeier i, som fortsetter å kjøpe opp andre artisters låtkataloger.
Allerede har Pophouse sikret seg låtkatalogene til Avicii, Swedish House Mafia og Cyndi Lauper, og nå står altså KISS for tur.
Allerede står selskapet bak KISS-avatarene , og nå kjøper Pophouse ifølge en pressemelding også låtkatalogen og rettighetene til det amerikanske heavybandets varemerke, blant annet den velkjente ansiktsmalingen.
Allerede finnes det planer om en film, et avatar-show og en storslagen «KISS-opplevelse», heter det videre. Bandet skal selv ha aktive roller i de ulike prosjektene.
– KISS er et av musikkhistoriens mest kjente og ikoniske band. De har alltids lykket å appellere til nye generasjoner av fans, og vårt mål er å oppfylle bandets ønske om å bli udødelige, sier Johan Lagerlöf, investeringsansvarlig på Pophouse, i en uttalelse.
Pophouse ble etablert i 2014 av Björn Ulvaeus og Conni Jonsson. På merittlisten står det interaktive museet Avicii Experience i Stockholm, ABBA-museet og ABBA Voyage i London, som det ble bygget en helt ny konsertarena til.