Norge
17.500 har fylt ut donorkort etter at Mette-Marit ble satt på venteliste
Nesten 17.500 nordmenn har registrert seg som organdonor etter at kronprinsessen ble satt på venteliste for lungetransplantasjon i begynnelsen av juni.
Nyheten om at kronprinsessen ble satt på venteliste kom 5. juni.
Dagen etter fylte 3292 personer ut donorkort digitalt, skriver Stiftelsen Organdonasjon i en pressemelding.
I løpet av ti dager hadde nesten 12.000 personer registrert seg som organdonor digitalt, enten via HelseNorge eller donorkort-appen. Samlet fram til 16. juni var 12.671 på digital donorliste, skrev Dagbladet.
34 ganger høyere
Stiftelsen meldte først at den relative økningen i antallet utfylte donorkort da var på nær 18.000 prosent - 180 ganger høyere enn måneden før nyheten. Dette viser seg ikke å stemme på grunn av feil beregning i bruken av donorkort-appen.
Økningen er likevel stor. Det riktige er 34 ganger flere utfylte donorkort enn normalen, skriver stiftelsen i pressemeldingen.
De opplyser samtidig at det absolutte tallet på utfylte Donorkort som de tidligere har oppgitt, stemmer. Fram til 23. juni hadde tallet steget med over 4000 på halvannen uke.
Knyttet til kronprinsessens åpenhet
– Til sammen har nå over 17.500 nordmenn fylt ut donorkort digitalt etter at kronprinsesse Mette-Marit ble satt på venteliste for nye lunger, og deretter transplantert. I tillegg kommer alle dem som har informert familien muntlig om at de ønsker å være donor, samt de som har fylt ut fysisk kort og har i lommeboken, skriver stiftelsen.
– Dette er fremdeles en svært høy økning og langt over det vi vanligvis ser. Denne store økningen er uten tvil knyttet til kronprinsessens åpenhet om egen sykdom og lungetransplantasjonen.
17. juni ble det kjent at kronprinsessen hadde fått utført lungetransplantasjonen.