Norge
14 drept på veiene i juni
UP-sjefen vil mobilbrukerne til livs: – Å sende en melding er som å kjøre i blinde
– Sender man en kjapp sms, kjører man i blinde. I 80, 90 eller 110 kilometer i timen, kjører man over en fotballbane uten å se på veien. Man må slutte med det! sier UP-sjef Runar Karlsen.
Nå går det mot skjerping av straffen for å fikle med mobiltelefonen mens man sitter bak rattet.
I dag får man «skarve» 1700 i forenklet forelegg for ulovlig mobilbruk - som er blant årsakene til at sommermånedene er høytid for ulykker på veiene.
I juni endte livet for 14 på norske veier. Tre av dem var MC-førere.
– Det er dessverre en periode hvor det er flere alvorlige ulykker enn ellers i året. Det er nedsiden av sommerferie, det er flere dødsulykker i sommermåneden. I juni var det 14 drepte – det er det høyeste antallet hittil i år. Historien gjentar seg. Juli har begynt noe bedre, sier sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, til ABC Nyheter.
Han peker på ulike årsaker til at den triste pilen peker til værs når temperaturen stiger:
– Køkjøring. Komplekst trafikkbilde. Mulig at oppmerksomhet i forhold til varme og lange bilturer blir svekket. En stresset og utålmodig bilist kan fort bli en farlig bilist, sier UP-sjefen.
Les også:UP: – Kunne sikkert tidoblet antallet mobil-bøter
Rus og uoppmerksomhet
Runar Karlsen oppgir tre hovedårsaker til dødsulykker: Uoppmerksomhet, høy fart og kjøring i ruspåvirket tilstand.
– Halvparten skyldes stor fart, for 25-30 prosent av de trafikkdrepte ligger årsaken i rus. Den tredje årsaken er uoppmerksomhet. Man sier tre av ti dødsylukker skyldes uoppmerksomhet, sier Karlsen.
– Er privat- eller yrkessjåfører verst? Skrekken er møteulykker med vogntog?
– Vogntog er involvert i flere alvorlige ulykker, men det er et mindretall som er skyld i ulykken. Det er gjennomgående personer i bilene som har skylden. De holder høyere fart når veien tørre og finere, det ser vi på fartskontrollene våre.
Og mobilbruk er blant hovedårsakene til uoppmerksomhet. UP vil det til livs.
Les også:Mann tatt 18 ganger for ulovlig mobilbruk i bil
Det er store mørketall
– Det er ulovlig! All bruk av mobil er brudd på forskriften. Det er alt fra håndholdt telefon, til tasting på mobil. Det tar oppmerksomhet bort for sjåføren. Man bruker energi og blikk og den ene hånden til å taste, eller holde mobilen. Det betyr dårligere responstid. Skjer noe i forkant, og man mister fokus, drar man kjøretøyet til høyre eller venstre på veien. Det er absolutt farlig! sier Runar Karlsen.
– Sender man en kjapp sms, kjører man i blinde!
UP skriver ut opp mot 20.000 forenklede forelegg på 1700 kroner årlig for ulovlig mobilbruk. Det er bare å skrape i syndetallenes overflate.
– Dette er bare toppen av et isfjell. Det er store mørketall. Det vi driver med, er stikkprøver for å skape en trussel hvis en blir tatt. Vi kan bare stå i et veikryss, så ser vi bilister holde telefonen mot ørene, sier UP-sjefen.
Blir du tatt på fersken, er forelegget på 1700 kroner - dersom det ikke foreligger en faresituasjon.
– Men kjører du vinglete, utviser risikabel kjøring, er det en helt annen straff. Det blir tiltale og uaktsomt drap dersom det fører til drap. 1700 er bare starten, sier Karlsen.
Les også:Tar du sjansen når du står i kø eller på rødt lys?
164 ganger høyere risiko ved tasting
Han sier det er en veldig stor andel som både taster og snakker ulovlig.
– Det er altfor mange eksempler på at man kjører inn i en bil som har stanset foran fordi det er rødt lys, og skaper en veldig alvorlig ulykke.
Samferdselsdeparementet sendte nylig ut på en høring forslag om å prikkbelaste misbruk av mobil under kjøring. Runar Karslen sier de vil støtte den.
I høringsnotatet står det:
«Det (er) klart dokumentert, at bruk av telefonen som medfører tasting og/eller det å se på telefonen mens man kjører, er forbundet med ekstremt høy risiko. Anslagene på relativ risiko i forskningslitteraturen varierer fra 22 til 164 ganger høyere risiko ved tasting eller teksting, enn ved vanlig kjøring.».
– Myndighetene mener det må strengere reaksjon til, sier Karlsen, og viser til høringen Samferdselsdepartementet har ute med svarfrist i september.
– Det betyr skjerping av situasjonen. De som har førerkort på prøve, vil få dobbel prikkbelastning, seks prikker. Det er faretruende nær grensen for å miste førerkortet. Det vil være et godt signal å sende ut at et vil være enda strengere reaksjoner, sier UP-sjef Runar Karslen.
juleideer fra kreative ideer