Nytt våpen mot råkjørerne
Sverige satser på mobile fartskameraer, de er effektive.
Denne artikkelen ble først publisert av Broom.
I Norge har vi rundt 430 fotobokser langs veiene, som sørger for det vi kaller ATK - automatisk trafikkontroll. Boksene står plassert på ulykkesbelastede strekninger over hele landet.
I Nasjonal Transportplan (NTP) legges det opp til mange flere bokser fram mot 2036, men det er langt igjen til vi får svenske tilstander.
I vårt naboland i øst er det nemlig plassert rundt 2.500 fotobokser langs veiene – svært mange av dem i nærheten av store veikryss. Ikke nok med det – nå har svensk politi og Trafikverket også tatt i bruk mobile fotobokser, som kan flyttes rundt og være operative på et øyeblikk.
Fotoboks: Så stor er risikoen for å bli tatt
Tok 460 på 21 timer
Totalt disponerer politiet nå 15 slike mobile fotobokser, og har planer om å anskaffe flere. Det viser seg nemlig at boksene er effektive. Det skriver det svenske nettstedet Carup.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEn av årsakene er at det ikke er noe absolutt krav at det settes opp et varselskilt der boksene står. Dermed kommer de gjerne svært overraskende på bilister som tråkker litt ekstra hardt på pedalen.
Siden nyttår har politiet i Kalmar brukt en mobil fotoboks på flere steder på Ölandsbroen, og i løpet av 21 timer fotograferte den hele 460 kjøretøy som brøt fartsgrensen på 70 km/t. Det resulterte i bøter på flere millioner kroner – altså på under ett døgn.
Svenske myndigheter kan dermed konstatere at de mobile fotoboksene gjør akkurat det de er satt til å gjøre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Kameraene brukes for å senke hastigheten og redde liv på veiene der vi har høye hastigheter og risikoen for ulykker er stor. Det skal være et informasjonsskilt ved siden av målestedet, men det er ikke krav, sier ATK-sjef Lis Marie Svonni til den svenske avisen Barometern.
Artikkelen fortsetter under annonsenNy type fotoboks setter sinnene i kok
Kommer flere bokser i Norge
Om vi kan få noe lignende i Norge, er foreløpig uklart. Det som derimot er klart, er at vi kommer til å få flere fotobokser de neste årene.
I gjeldende retningslinjer er det imidlertid et krav om at det skal ha skjedd en fartsrelatert personskadeulykke i løpet av de siste seks år, før man kan vedta å etablere ATK. Det kan det bli endringer på i fremtiden.
– I NTP kommer det klart fram at regjeringen vil legge til rette for at ATK kan brukes som et mer proaktivt trafikksikkerhetstiltak. På steder hvor det kjøres fort kunne man da ha mulighet til å være i forkant av de alvorlige ulykkene i stedet for å måtte vente på at det skal skje en alvorlig ulykke før man vurderer ATK, uttalte seksjonssjef for ATK hos Statens Vegvesen, Hilde Halås Hasseløsæther, til Broom i en tidligere sak.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Sverige har hatt en voldsom vekst i antall fotobokser de siste årene, og har nå rundt 2.500 bokser. Blir det like mange i Norge?
– Vi har ingen ambisjoner om å nærme oss svenske nivåer. For oss er det viktig å etablere ATK der det har en hensikt. Dette handler utelukkende om å få ned ulykkestallene og bidra til økt trafikksikkerhet og trygghet for alle typer trafikanter som ferdes på norske veier, avsluttet hun.