En epoke er over: Nå er det slutt

Volvo S90 har ikke vært tilgjengelig som nybil i Norge på en god stund. Men nå har den også forsvunnet fra markedet i Sverige – og fra nybilkonfiguratorer i flere andre land.
Volvo S90 har ikke vært tilgjengelig som nybil i Norge på en god stund. Men nå har den også forsvunnet fra markedet i Sverige – og fra nybilkonfiguratorer i flere andre land.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvos flaggskip forsvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

I Norge har Volvos sedaner S60 og S90 vært borte en god stund, allerede. Nå melder det svenske bilnettstedet Carup at Volvo også har lagt ned produksjonen av sin luksuriøse S90-modell i Sverige.

Dette markerer slutten på en 56 år lang tradisjon med store bensindrevne sedaner fra den svenske bilprodusenten.

– Den kan ikke bestilles lenger, sier en Volvo-forhandler til Carup.

Startet i 1968

Volvo S90 ble lansert i 2016. Den har vært viktig for Volvo i mange markeder er ikke lenger tilgjengelig for bestilling, hverken på nett eller hos Volvo-forhandlere i Sverige.

164 viste av Volvo hadde premium-ambisjoner. Fronten var tydelig inspirert av britiske luksusbiler.
164 viste av Volvo hadde premium-ambisjoner. Fronten var tydelig inspirert av britiske luksusbiler.

Dette kommer bare noen måneder etter at Volvo avviklet sin mindre sedanmodell S60.

Historien om Volvos store luksusbiler startet i 1968 med lanseringen av Volvo 164 i Paris.

Les mer om 164: Snobbet oppover – med stor suksess

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri mer

Denne modellen, med sin sekssylindrede rekkemotor og store forkrommede grill, var Volvos første virkelige luksusbil.

Gjennom årene fulgte flere modeller i samme segment, inkludert Volvo 264, 760, 960 og S80, før S90 tok over stafettpinnen for snart ti år siden.

Ifølge Carup ser det ut til at Volvo aldri mer vil selge en bensindrevet stor sedan.

Fantes i to utgaver: Den ene tok nesten alt salget

Elbil kan overta

I mars neste år skal de vise den helt nye og elektriske ES90. En modell som vil dele teknologi med SUV-en EX90.

Det er foreløpig uklart om avviklingen av S90 gjelder globalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På noen markeder er modellen fortsatt tilgjengelig i Volvos konfigurator, mens den i mange land er helt fjernet.

Carup opplyser at de søker en kommentar fra Volvo Cars om saken.

Ny epoke

Avviklingen av S90 markerer slutten på en æra for Volvo, men også starten på en ny epoke med fokus på elektriske kjøretøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Her i Norge har stasjonsvognutgaven V90 solgt betydelig mer enn sedanen S90. Nå er V90 helt i innspurten på det norske markedet.
Her i Norge har stasjonsvognutgaven V90 solgt betydelig mer enn sedanen S90. Nå er V90 helt i innspurten på det norske markedet.

Dette reflekterer den pågående endringen i bilindustrien, der stadig flere produsenter satser på elektriske løsninger for å møte strengere miljøkrav og endrede forbrukspreferanser.

Volvo har tidligere gått ut med at de skal selge kun elbiler fra 2030. I høst gikk de så tilbake på dette og erklærte at de åpner for fortsatt salg av bensinbiler, også etter dette. Men diesel er Volvo helt ferdige med.

Dette er også en S90 – og den eneste i Norge?