Bil

Ringer på døren til sykmeldte ansatte

Tesla sliter med svært høyt fravær ved fabrikken.

KREVENDE: Demonstranter som protesterer mot planer om å utvide fabrikken, er ikke det eneste problemet Tesla har i Tyskland. Sykefraværet er også rekordhøyt, noe som har ført til utradisjonelle virkmidler fra selskapet. Foto: Christian Mang / Reuters / NTB.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Da Tesla-sjef Elon Musk bestemte seg for å etablere fabrikk i Tyskland, ble det sett på som et tydelig spark til tysk bilindustri. Lenge tok de hverken Musk eller bilene hans på alvor. Så oppdaget de (litt for sent) at det var en dårlig vurdering.

Nå kan fabrikken i Berlin produsere opptil 400.000 biler i året, planen er å etter hvert øke dette til én million.

Men samtidig går ikke alt på skinner for Tesla i Tyskland. Det har blant ennet vært ganske mye negativ oppmerksomhet rundt arbeidsforholdene ved fabrikken.

Ble tvunget til å stoppe samlebåndene

Ringt politiet

Sykefaværet har lenge ligget langt over nivået ved Teslas øvrige fabrikker og ifølge flere tyske medier var det i august på hele 17 prosent. Hver sjette ansatte var hjemme fra jobben med sykdom denne måneden.

Dette er også tre ganger så høyt som for den øvrige bilindustrien i Tyskland.

Tesla har satt inn flere virkemidler for å gjøre noe med situasjonen. I Tyskland har det vakt stor oppsikt at de blant annet reiser hjem til sykmeldte ansatte – og ringer på dørene deres.

Det har fått både arbeidere og fagforening til å rase. Noen har også kontaktet politiet, når utsendinger fra Tesla har stått utenfor hjemmene deres.

Bilfabrikken så ut som en krigssone

UTFORDRINGER: Det vakte oppsikt da Tesla valgte å bygge sin første europeiske fabrikk i Tyskland. Men her går ikke alt på skinner nå. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB)
UTFORDRINGER: Det vakte oppsikt da Tesla valgte å bygge sin første europeiske fabrikk i Tyskland. Men her går ikke alt på skinner nå. Foto: Odd Andersen / AFP / NTB)

12.000 ansatte

Fagforeningslederen Dirk Schulze i IG Metall er blant dem som har reagert. Til avisen Handelsblatt kaller han hjemmebesøkene en absurd reaksjon på det høye sykefraværet.

Ifølge Schulze klager arbeiderne hos Tesla på ekstremt høy arbeidsbelastning, at de som er syke blir presset av sjefene og at de som er på jobb må arbeide enda hardere.

Til sammen er det 12.000 ansatte ved denne fabrikken som så langt har konsentrert seg om én modell: Nemlig storselgeren Model Y.

Mekket på bilen – fikk sparken