Bil

Voldsom elbil-svikt i Tyskland

Topper i EU med nedgang på hele 37 prosent.

NEDGANG: Interessen for elbiler har gått kraftig tilbake i Tyskland. Så langt i år er elbilandelen noe ned i EU i forhold til i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Utviklingen i bilsalget i EU viser en relativt flat tendens i juli, med en svak oppgang på 0,2 prosent. Men andelen rene bensin- og dieselbiler, elbiler og ladbare hybrider faller, viser tall fra European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

Ikke bare elbiler

Sammenlignet med juli i fjor, sank elbilandelen av nybilsalget med 10,8 prosent, mens andelen ladbare hybrider krympet med 14,1 prosent.

Ikke-ladbare hybrider opplevde imidlertid en kraftig vekst i andelen med hele 25,7 prosent. Flere store bilprodusenter i EU har varslet økt satsing på denne drivlinjen i tiden som kommer, som en følge av den økte interessen.

Fallet i elbilsalget skyldes i stor grad Tyskland. Der falt salget med hele 37 prosent. Tyske myndigheter har stoppet alle kjøpsinsentiver for elbiler. Dermed blir elbiler ofte dyrere enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor, noe som sannsynligvis er den viktigste årsaken her.

Det er imidlertid forskjeller mellom landene i unionen. Både i Belgia, Nederland og Frankrike økte elbilandelen av nybilsalget i juli til dels kraftig, påpeker Reuters.

Europas mest solgte bil er helt uaktuell i Norge

Året sett under ett

Ser vi de sju første månedene av 2024 under ett, var elbilandelen av nybilsalget i EU på 12,5 prosent. Det er litt ned fra samme periode i fjor, da andelen var 13 prosent, ifølge Reuters.

Også ladbare hybrider, dieselbiler og rene bensinbiler opplevde noe prosentvis nedgang, mens ikke-ladbare hybrider vokste fra 25,1 prosent til 29,6 prosent.

Men fortsatt er det bensinbiler som topper salgsstatistikken. Mer enn hver tredje bil som ble solgt i EU i årets sju første måneder, var en bensinbil. Andelen var på 35,1 prosent, mot 36,9 prosent i samme periode i fjor.

Lanserte Tesla-konkurrent til halve prisen

Endrer på elbilplanene

En rekke europeiske bilprodusenter har de siste månedene gjort endringer i sine elbilstrategier, som følge av redusert etterspørsel.

For flere av dem handler det om å skyve på tidslinjene for når de skal kutte produksjonen av biler med forbrenningsmotor.

Både Mercedes, Volkswagen, Stellantis og Renault har samtidig varslet at de vil fortsette å videreutvikle forbrenningsmotorer i årene fremover.

Det endrer imidlertid ikke på de langsiktige målene.

– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over, sier blant annet Volkswagens finansdirektør Arno Antlitz til Automotive News.

EU har satt en frist til 2035 for å avslutte salget av bensin- og dieselbiler innenfor unionen.

MG straffes knallhardt av EU: Nå vet vi hvorfor

Ikke forbud i Norge

I Norge har vi ikke noe tilsvarende vedtak som i EU. Norske politikere har lenge jobbet med en målsetning som handler om at det bare skal selges nye biler med nullutslipp fra 2025. Men i dette ligger ikke noe forbud mot bensin- og dieselbiler.

Slik det ser ut nå, er det også svært usannsynlig at alle nybiler som selges neste år ikke har utslipp. Elbilandelen ligger så langt i år på 85 prosent, det betyr at relativt mange fortsatt vil ha bil som går på bensin eller diesel.

LES MER: Nei – det blir ikke et forbud i Norge