Bil

Så mye rekkevidde «stjeler» klimaanlegget

Tysk test avslører de kalde fakta.

Klimaanlegget stjeler rekkevidde, men kanskje ikke så mye som du trodde?
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Å dra på bilferie i elbil kan kreve litt ekstra planlegging, særlig om det er langt mellom ladestasjonene og rekkevidden ikke er den beste.

Samtidig skal man være bevisst på at strømbruk ikke bare handler om fremdrift på hjulene. Særlig bruk av én «strømtyv» kan gi utslag på rekkevidden både sommer og vinter: Klimaanlegget.

En knallvarm sommerdag på veien

Det begynner å bli lenge siden det ble sett på som skikkelig luksus å kunne kose seg med behagelige temperaturer om bord i bilen om sommeren, uten å måtte åpne alle vinduene – men det har altså sin pris. For diesel- og bensinbiler øker drivstofforbruket, i elbiler tappes batteripakken for energi.

Men hvor mye strøm bruker egentlig klimaanlegget på en skikkelig varm sommerdag? Det ville tyske ADAC finne ut. ADAC er tyskernes svar på norske NAF.

Til testen benyttet ADAC en Tesla Model Y. Den ble satt i et testlaboratorium i 35 grader, mens temperaturen om bord ble stilt til behagelige 20 grader. Og slik ble bilen stående i åtte timer.

Les også: Går lengre – koster mindre

64 kilometer etter åtte timer

Klimaanlegget hadde et forbruk på mellom 1,3 og 1,5 kW for å holde temperaturen jevnt på 20 grader om bord. For hver time ble batterikapasiteten på 75 kWt redusert med to prosent.

Etter åtte timer hadde batterikapasiteten blitt redusert med 12 kWt eller 16 prosent, som for den aktuelle Tesalen tilsvarer rundt 64 kilometer rekkevidde.

ADAC omtaler dette tapet som temmelig moderat, men skal du på langtur og kjenner på rekkeviddeangsten, kan det altså gi deg litt ekstra pusterom underveis å skru av klimaanlegget.

Organisasjonen understreker samtidig at forbruket kan variere med antall personer om bord, antall stopp underveis og med varierende utetemperatur, men at testen gir en grei indikasjon på hva du kan forvente på en skikkelig varm sommerdag.

De hevder samtidig at klimaanlegg fungerer temmelig likt på tvers av bilmodeller, og at testen dermed er en grei rettesnor også for andre bilmodeller.

Les også: Slik er Tesla-batteriet etter 320.000 kilometer

Hva med diesel og bensin?

Samtidig er det verdt å understreke at en bil med forbrenningsmotor også bruker strøm til klimaanlegget, men her merkes dette gjennom økt diesel- og bensinforbruk. Ifølge ADAC dreier det seg fort om mer enn én liter drivstoff i timen.

Energimengden i én liter bensin ligger på rundt ni kilowattimer, så forbruket til klimaanlegget er dermed vesentlig høyere her enn i en elbil. Men også her er det mange variabler som spiller inn. Dette kan du lese mer om i denne saken:

Les også: Dette koster det å ha det kaldt i bilen