Bil

To ting skiller seg ut når elbilene må reddes

Stort sett samme problemer som bensin- og dieselbiler.

Mye er lik når elbiler og biler med beensin- og dieselmotor må ha veihjelp. To ting skiller seg ut for elbilene.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

Vi nærmer oss nå 750.000 elbiler på norske veier. Det betyr at rundt hver fjerde personbil her til lands er en elbil.

Det merkes også hos bilbergerne som nå har mange års erfaring med elbiler og hvilke problemer de er utsatt for på veiene.

Kanskje litt overraskende: På dette området skiller de seg ikke mye ut fra biler med forbrenningsmotor:

En stor forskjell

– Utrykningene til våre bilbergere viser at elbiler stort sett har de samme problemene som bensin- og dieselbiler, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Den store forskjellen mellom elbiler og bensin- og dieselbiler er motoren og at elbiler har et hovedbatteri, mens bensin- og dieselbiler har drivstofftank. Der elbilen har en eller flere elmotorer, har bensin- og dieselbiler forbrenningsmotor med mange bevegelige deler.

I og med at elbilene ikke har forbrenningsmotor med mange bevegelige deler, er det også mindre som gå i stykker her.
I og med at elbilene ikke har forbrenningsmotor med mange bevegelige deler, er det også mindre som gå i stykker her.

Lett å glemme

– I utgangspunktet er det færre ting som kan gå galt med motoren i en elbil enn i biler med forbrenningsmotor. Derfor er ikke motorstopp høyt på listen over bilberginger til elbiler. Derimot har elbiler mer elektriske feil eller feil med hovedbatteri som kan føre til driftsstans, fortsetter Sødal.

Startproblemer og flatt startbatteri er den vanligste årsaken til at Nafelbil rykker ut for å hjelpe elbilister. Dette er også den vanligste årsaken for andre bilister.

– For elbil ser vi at problemer med startbatteri og punktering er de hyppigste årsakene. Det er lett å glemme at det finnes et startbatteri i elbiler, sier Sødal, i en pressemelding.

Derfor kan en liten punktering bli veldig kostbar

Flere har hatt problemer

Startbatteriet eller 12-voltsbatteriet, er det lille batteriet som styrer dørlåser, lys og en del andre funksjoner. Det lille batteriets viktigste oppgave er å starte motoren.

– I elbiler er startbatteriet mindre enn i bensin- og dieselbiler. Grunnen er enkelt forklart at i en diesel- eller bensinbil skal startbatteriet bokstavelig talt fyre opp motoren. Det krever mer kraft enn i en elbil hvor elmotoren nærmest starter som en PC. Det at startbatteriet er mindre i elbiler, er hovedgrunnen til at mange elbilister også opplever å ikke få start på bilen, særlig vinterstid, avslutter Sødal.

Flere bilmerker har hatt problemer her. Volkswagen har for eksempel skiftet til større batteri (gratis for eierne) på svært mange biler. Det er ikke uvanlig at startbatteriet på elbiler har blitt utladet, uten at bilen har klart å fylle på strøm. Seneste denne uken ble det også kjent at det er en stor tilbakekalling i Norge, på grunn av problemer som påvirker startbatteriet.

Derfor må vi ha veihjelp:

Topp fem årsaker for elbiler:

Sommer:

Startproblemer og flatt startbatteri

Punktering

Andre elektriske feil eller hovedbatteri

Nøkler låst inne i bil

Andre feil med hjul/hjuloppheng

Vinter:

Startproblemer og flatt startbatteri

Punktering

Kjørt fast i snø/vei

Andre elektriske feil eller hovedbatteri

Feil på bremser/parkeringsbrems

Topp fem årsaker for andre biler:

Sommer:

Startproblemer og flatt batteri

Motorstopp

Punktering

Andre feil med hjul/hjuloppheng

Nøkler låst inne i bil

Vinter:

Startproblemer og flatt batteri

Kjørt fast i snø/vei

Motorstopp

Punktering

Elektriske feil