Bil
Dropper bilkjøpet hvis dette mangler
Én av tre sier bilen må ha denne muligheten.
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.
I en global undersøkelse utført av konsulentselskapet McKinsey, kommer det tydelig fram at det ikke bare er design, plass, ytelser, rekkevidde og pris som betyr noe når vi velger ny bil. Full mobilintegrasjon er også avgjørende for svært mange bilkjøpere.
Mer enn 30.000 respondenter fra de 15 landene som står for 80 prosent av det globale bilsalget, deltok i undersøkelsen.
Helt essensielt
Faktisk svarer hele én av tre av de spurte at de ser det som helt essensielt at bilen støtter Android Auto og Apple Carplay. Det skriver AutoMotive News.
Disse to systemene sørger for å integrere mobiltelefonen mot bilens skjermer, slik at man får sømløs tilgang til appene man bruker på mobilen. Da får man tilgang til blant annet kontaktliste, samtaler, meldinger, strømmetjenester og navigasjon, med et utseende man kjenner seg igjen i.
De fleste nye biler har støtte for de to systemene, men slett ikke alle. Ironisk nok har ikke Norges desidert mest solgte bil de siste årene, Tesla Model Y, slik støtte. De har til gjengjeld et godt utbygd og utprøvd infotainmentsystem med mange apper, noe flere av konkurrentene mangler.
Dette forsvinner fra stadig flere biler
Advarer mot å droppe støtte
Andre, deriblant General Motors, vurderer å droppe støtte for de to systemene i fremtidige biler, og heller satse på egne løsninger. Det kan være risikabelt, i hvert fall ut fra undersøkelsen å dømme.
Der kommer det nemlig fram at mange er skeptiske til å bruke bilprodusentenes egne infotainmentløsninger.
På spørsmål om hva man ville gjort dersom en produsent kuttet støtte for Apple Carplay og Android Auto, svarte bare 35 prosent at de ville ta i bruk bilprodusentens eget system, mens 52 prosent i stedet stedet bare ville brukt smarttelefonene sine. Å fikle med mobiltelefonene under kjøring er forøvrig forbudt i flere land, Norge inkludert.
– Hvis en produsent droppe slik sømløs smarttelefonintegrasjon, er det en åpenbar risiko, sier Kevin Laczowski fra McKinsey i en kommentar.
Disse skjermene forstyrrer føreren mest
Klare til å ta over alt
Både Apple CarPlay og Android Auto har kommet i nye utgaver som er i stand til å ta over flere skjermer og funksjoner i bilen.
Flere bilprodusenter har åpnet for at de kan gjøre dette, deriblant Audi, Ford, Merceds, Nissan og Volvo.
Hvordan det fungerer, kan du lese mer om i denne saken:
Nå vil Apple ta over alle skjermene i bilen din