Bil
Denne farkosten skal løse trafikkproblemene
Ser ut som en mikrobil, men det er det ikke.
(Denne saken ble først publisert på Broom)
Mange av verdens storbyer har enorme problemer med trafikkavviklingen, og vår egen hovedstad Oslo er intet unntak. De neste årene kommer til å bli særlig utfordrende, med omfattende vedlikehold og stengte tunneler i bykjernen. Statens vegvesen advarer mot at det blir kø. Mye kø.
Samtidig har mange oppdaget elsykkelen, som tar deg utslippsfritt og effektivt fra A til B uten fare for forsinkelser. Det er imidlertid ikke like morsomt når regnet høljer ned og man er avhengig av å frakte de minste til barnehagen – gjerne med sekker og skifteklær.
Det beste fra to verdener?
Det er her det franske oppstartsselskapet Karbikes kommer inn i bildet. De har nemlig laget en farkost som er halvt elsykkel og halvt bil, som kan frakte inntil tre personer tørrskodd, trygt og effektivt forbi alle køene. Dermed kan den bidra til å bedre trafikkproblemene i byene, mener utviklerne.
Farkosten måler bare 80 centimeter i bredden, og kan dermed fint brukes både i veibane og på gang- og sykkelstier. Likevel: Den har fire hjul, stålramme, tak av aluminium og vinduer foran og bak av klart og forsterket polykarbonet.
Dører kommer den også med. Disse er avtakbare og låsbare. Horn, frontlys, baklys, bremselys og blinklys er også på plass – som på en vanlig bil.
Maks nyttelast er 200 kilo, og da er sjåføren inkludert. Og helt bakerst har du et bagasjerom med lokk. Om du lar lokket stå åpent, er kapasiteten inntil 400 liter, lover produsenten.
Om ikke det er nok, kommer farkosten også i varetransport-versjon. Da er baksetet og bagasjerommet byttet ut med en stor kasse som rommer 1.000 liter, myntet på budbil-markedet i byen.
God rekkevidde
Foran sitter den elektrisk motor på 250 watt med maks dreiemoment på 130 Nm. Den sørger for å forsere selv bratte bakker lekende lett, lover Karbikes.
For i bunnen sitter et relativt stort batteri på 1,24 kWt, som sørger for en rekkevidde på rundt 75 kilometer – med minimal motstand. Ja, for her er det pedaler som må tråkkes for å farkosten skal forflytte seg, og du styrer med noe som kan se ut som et vanlig sykkelstyre.
Som på vanlige elsykler er toppfarten 25 kilometer i timen. Det betyr for eksempel at du kan komme deg fra Oslo sentralbanestasjon til Majorstua på godt under 10 minutter. Prøv å få det til med bil!
Lading skjer via stikkontakten, eller via solcellepanelet på taket. Sistnevnte kan leveres som ekstrautstyr, og skal sørge for inntil 50 prosent bedre rekkevidde – på solfylte dager.
Kjøretøyet er foreløpig ikke satt i produksjon, men Karbikes har et mål om at det skal skje allerede i sommer. Pris og tilgjengelighet må vi komme tilbake til, da ingen av delene er fastsatt i skrivende stund.