Sprengt strømnett kan bremse nye ladeplasser for elbil

At det er behov for flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som en overraskelse.
At det er behov for flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som en overraskelse. Foto: Naf
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strømnettet i Osloområdet og på Østlandet er nærmest sprengt. Samtidig rapporterer Aftenposten om taxier og varebiler som sliter med å få ladet bilene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Østlandets store nettselskap, Elvia, rapporterte i høst at det nå er stengt for nyetableringer av bedrifter som trenger mye strøm i deres område. Nettet har rett og slett ikke kapasitet nok.

– Den ønskede elektrifiseringen kan bremses av at Statnett har sovet i timen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf. Foto: Naf
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf. Foto: Naf

Statnett som drifter høyspentnettet i Norge, innrømmer at elektrifiseringen av samfunnet har gått mye raskere enn forventet. Flere elbiler på veiene er en av årsakene, ifølge Statnett.

– Dette kan få konsekvenser for nødvendig utbygging av hurtiglading for elbiler og dermed bremse elektrifiseringen av bilparken, sier Sødal.

– Men at vi vil trenge flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som noen overraskelse, fortsetter han.

Trenger økt kapasitet i nettet

I Oslo blir stadig flere taxier elektriske og fra 1. november neste år skal alle være det. Taxisjåførene har noen dedikerte ladeplasser, men er likevel avhengig av det offentlig tilgjengelige hurtigladenettverket. Det samme gjelder varebiler som håndverkerne og varetransporten er avhengige av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette skaper kø på hurtigladerne i Oslo og da går det også utover andre folks lading, sier Nils Sødal.

– Og får man ikke bygget flere hurtigladere, vil problemet vokse. Så her må Statnett jobbe raskt med få mer kapasitet i strømnettet. Hvis ikke kan proppen i strømnettet bremse elektrifiseringen av både privatbiler og yrkesbiler, fortsetter han.

Se video: Satt seg fast på vei til fotballkamp

Batteribytte kan avlaste strømnettet

Oslo Taxi inngikk i høst en avtale med det eneste bilmerket som per i dag kan bytte batteriet i elbilen i egne batteribyttestasjoner, nemlig NIO. Dette gjør det enklere for taxisjåføren å bruke lite tid på å fylle drivstoff i arbeidshverdagen.

– Batteribyttestasjoner krever også strøm. Batteriene som byttes ut skal også lades opp. Så uansett må strømnettet ha bedre kapasitet for å redde elektrifiseringen av bilparken i det tett befolkede østlandsområdet, sier Nils Sødal.