Gigantprosjekt utsatt på ubestemt tid

Dale: – Rogfast skal bygges

Den undersjøiske tunnelen i Rogfast-prosjektet blir verdens lengste på 26,7 kilometer, og skal også ha en arm opp til Kvitsøy.
Den undersjøiske tunnelen i Rogfast-prosjektet blir verdens lengste på 26,7 kilometer, og skal også ha en arm opp til Kvitsøy. Foto: Norconsult

Etter at Vegvesenet avlyste en kontrakt til fjordkrysningsprosjektet Rogfast tidligere i år, har opposisjonspolitikere foreslått å stanse prosjektet. Nå vil regjeringen kutte kostnader for å få gjennomført som planlagt.

Rogfast-prosjektet er en del av planen for å gjøre hele E39 fergefri. Ved ferdigstillelse vil Rogfast-tunnelen være 26,7 kilometer lang. MDG, SV og Rødt har foreslått å stanse byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel mellom Nord-Jæren og Haugalandet.

Partilederne i de tre partiene advarte mot høye byggekostnader, bompenger og klimagassutslipp knyttet til byggingen.

Forslaget kom etter at Statens vegvesen satte prosjektet på vent da de avlyste den første av tre tunnelkontrakter til prosjektet fordi utbygger mente det ville koste én milliard kroner mer enn Vegvesenets beregninger.

– E39 Rogfast er et viktig prosjekt for å knytte sammen bo- og arbeidsregioner på Vestlandet, og skal bygges. Statens vegvesen skal derfor snu alle steiner for å finne løsninger som kutter kostnader slik at prosjektet kan gjennomføres, slår samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fast i en pressemelding fredag.

Fakta om Rogfast og fergefri E39:

  • Veiprosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel.
  • Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 20 milliarder kroner.
  • Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.
  • Prosjektet er en del av det større prosjektet om å få E39 mellom Stavanger og Trondheim helt fergefri.
  • Fergefri E39 ble lansert som et samferdselsprosjekt under Jens Stoltenbergs regjering i 2013. Målet med prosjektet er å halvere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim, som i dag er på 21 timer og inneholder 7 fergesamband
  • Rogfast er det første fergeavløsningsprosjektet som er igangsatt i det overordnede prosjektet.
  • Med sine 26,7 kilometer vil Rogfast bli verdens lengste undersjøiske veitunnel. Den blir også den dypeste på 392 meter.
  • Byggingen av Rogfast skal etter planen være ferdig i 2025/2026.
Kilde: Statens vegvesen

– Ingenting skal være uprøvd

Statens vegvesen mener usikkerheten og risikoen ved hele prosjektet er større enn tidligere antatt, og at hele prosjektet kan bli vesentlig dyrere enn først antatt.

Dale gir etaten i oppgave å løse problemene.

– Statens vegvesen skal nå arbeide for å finne løsninger som kan kutte i kostnadene i prosjektet. Det viktige for oss er å bygge Rogfast slik at folk og næringsliv får en enklere og tryggere hverdag. Da skal ingenting være uprøvd, sier Dale.

Kostnadssparende tiltak, gjennomføringsstrategi og forutsetninger for finansieringsopplegget skal bli vurdert på nytt. Hverken Dale, Samferdselsdepartementet eller Statens vegvesen vet hvor lang tid det vil ta.

Rogfast skulle opprinnelig stå ferdig i 2025 eller 2026, men nå er det utsatt på ubestemt tid.

Les også: SV oppfordrer Sp til å gå inn for å skrote fergefri E39-prosjektet Rogfast: – Lite seriøst

Regjeringen: – Må få bedre kontroll over kostnadene

ABC Nyheter skrev torsdag at staten har brukt 1,8 milliarder kroner i planleggingen av ni fjordkrysningsprosjekter knyttet til fergefri E39, inkludert Rogfast. SV reagerer på den høye summen og ber regjeringen og de største partiene på Stortinget om å «trekke i nødbremsen».

Statssekretær i samferdselsdepartementet Tommy Skjervold (Frp) innrømmer at myndighetene må ha bedre kontroll på kostnadene.

– For å få gjort alt vi har planer om å mer til i neste Nasjonal transportplan (NTP), må vi ha bedre kontroll på kostnadene og sørge for at vi får mest mulig ut av hver samferdselskrone, skriver han i en e-post til ABC Nyheter.

Samferdseldepartementet har bedt alle aktuelle etater og virksomheter om å se på de prosjektene som er under planlegging, for å se hvilke muligheter som finnes for å bygge smartere og mer kostnadseffektivt. Nå har departementet fått svar.

Skjervold viser til at flere av de store fjordkrysningene har et lavere kostnadsanslag enn tidligere anslått.

– Eksempler på dette er Ålesund-Molde (Møreaksen) og Stord-Os (Hordfast) der det kan vises til store kutt i kostnadene fra det som er anslått i gjeldende Nasjonal transportplan. Samtidig har noen enkeltprosjekter fått økte kostnader.

Les mer om Rogfast og fergefri E39:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden