Elbilforeningen mener nye avgifter er lite klimavennlige

VIDEO: Unni Berge i Norsk elbilforening kritiserer avgiftsstrukturen i statsbudsjettet under en høring i Finanskomiteen tirsdag.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Resultatet er at prisen på CO2-avgiften i realiteten settes ned. Det er en merkelig prioritering hvis man ønsker å selge mer elbiler og ikke mer bensin- og dieselbiler, sier Unni Berge i Norsk elbilforening. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk elbilforening mener regjeringens avgiftsløsning for overgangen til ny målemetode for utslipp fra biler er svært dårlig, dersom man tar klimakrisen på alvor.

– Det underlige er at regjeringen insisterer på at innføringen av mer realistiske målinger skal ha minst mulig konsekvens. Resultatet er at prisen på CO2-avgiften i realiteten settes ned. Det er en merkelig prioritering hvis man ønsker å selge mer elbiler og ikke mer bensin- og dieselbiler, sier Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen under en høring i Finanskomiteen tirsdag.

EU har innført en ny og mer treffsikker testmetode for utslipp fra nye biler, kalt WLTP. Hensikten er å få bedre og mer realistiske utslippstester, og på den måten å bidra til at bilprodusentene produserer mer miljøvennlige biler.

I Norge har det vært knyttet mye spenning til hvordan innføringen av WLTP som målemetode vil påvirke avgiftsystemet for biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den nye europeiske målemetoden for utslipp gir bilene høyere utslippstall enn før. Og med høyere utslippstall kunne vi fått en mye høyere pris på nye biler fordi engangsavgiften er basert på utslippstall, og når utslippstallene øker så øker engangsavgiften, sier seniorrådgiver i NAF, Thor Egil Braadland, som beskriver hvordan endringen potensielt kunne påvirket det norske bilmarkedet.

Les også: VW tilbakekaller 800.000 biler

Høyere utslipp - ikke høyere avgifter

Den gamle målemetoden, NEDC 2, gjorde det mulig for bilprodusentene å tilpasse bilen så den gjorde det godt på utslippstestene selv om bilen kanskje hadde høyere utslipp ved vanlig kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om målemetoden allerede er innført og tatt i bruk, har regjeringen varslet at de norske bilavgiftene ikke vil speile WLTP-utslippstall før 1. januar 2020. Det var derfor knyttet stor spenning til statsbudsjettet som ble lagt fram sist uke, hvor den nye avgiftsstrukturen ble presentert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I regjeringsplattformen lovet regjeringspartiene at overgangen til avgifter som speiler WLTP-tall skulle være provenynøytral – altså at staten ikke øker avgiftene totalt sett fra dagens ordning, selv om høyere utslippstall skulle tilsi det. Det ble også resultatet i statsbudsjettet for 2020.

I engangsavgiften er det ulike CO2-satser basert på hvor mye ulike biler slipper ut. Satsene er senket i statsbudsjettet, samtidig som innslagspunktene for hvor mye CO2 bilene slipper ut for å betale en viss sats er økt.

Aktuelt: Her er bilene det haster å kjøpe

Misfornøyd med avgiftsendringene

I praksis betyr regjeringens løsning at det ikke blir dyrere å kjøpe nye biler fra 2020 enn det er i dag. Det mener Elbilforeningen blir helt feil.

– Vi foreslår at man istedenfor i overgangen til ny målemetode beholder 70 gram som første innslagspunkt i engangsavgiften CO2-komponent. Vi foreslår også å øke CO2-avgiften med 20 prosent sammenlignet med regjeringen sitt forslag. På den måten ville man styrket klimapolitikken og klimasatsingen i budsjettet, sier Unni Berge i Norsk elbilforening.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I regjeringens statsbudsjett ser første innslagspunkt i engangsavgiften ved 88 gram CO2-utslipp per kilometer. Det vil si at biler ikke må betale CO2-komponenten i avgiften før de er oppe på det utslippsnivået.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så dyrt er Elbilforeningens forslag

Elbilforeningen har regnet på hva deres avgiftsforslag vil bety i kroner og øre, kontra regjerings avgiftsforslag i statsbudsjettet.

– Det å holde knekkpunktet på 70 gram vil bety 13.000 kroner mer i engangsavgift for bensin- og dieselbiler, grovt regnet. 20 prosent økning i CO2-satsene vil for en bil med utslipp på 118 gram CO2 bety rundt 7.000 kroner økning, for en bil med 155 gram utslipp bety 13.000 kroner økning, og for en bil 225 gram CO2-utslipp bety 45.000 kroner økning.

Berge påpeker at hvis Norge klarer å gjøre tilnærmet hele nybilsalget elektrisk innen 2020, vil det bety utslippskutt på over 2 millioner tonn CO2 i 2025.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men alt avgjøres av konkurransekraften mellom elbiler og andre biler. Det å lette avgiftstrykket på bensin- og dieselbiler akkurat nå som de store elbilmodellene er på vei, det mener jeg er å gå feil vei i forhold til det dere alle har som mål – å elektrifisere personbilmarkedet.

(Artikkelen fortsetter under)

ABC Nyheter forklarer: Alt du trenger å vite om statsbudsjett.

– Kunne potensielt fått store konsekvenser

Mens Elbilforeningen oppfordrer regjeringen til å endre avgiftspolitikken, er resten av bilbransjen strålende fornøyd. De har jobbet samlet for å hindre at det skal bli dyrere å kjøpe bil i Norge, noe som hadde påvirket deres egen bransje og forbrukerne økonomisk.

– Vi veldig glade for at regjeringen innfører de nye avgiftene provenynøytralt, slik bilbransjen har jobbet for. I sum går det i null. Det er bra for forbrukeren og godt håndverk fra regjeringen, sier Thor Egil Braadland i NAF.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag deltok han, Unni Berge og en rekke andre aktører fra bilbransjen i en åpen høring for Stortingets finanskomité om nettopp avgiftene knyttet til kjøretøy. Også Bilimportørenes landsforening, Norges lastebileier-forbund og Norges bilbransjeforbund skrøt av regjeringens løsning på avgiftsnøtten.

– WLTP kunne potensielt fått store konsekvenser for bilmarkedet, sier Erik Andersen, direktør i Bilimportørenes landsforening, under høringen.

Les også: Derfor vil Carl I. Hagen fjerne alle elbil-fordelene