«Legenden» er sann: Honda Fitta fantes

Skulle hett Honda Fitta: 2018 Honda Jazz (GK5 MY18) VTi-S hatchback.
Skulle hett Honda Fitta: 2018 Honda Jazz (GK5 MY18) VTi-S hatchback. Foto: Wikipedia
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det føles naturligvis flaut, det skal jeg være ærlig å si.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Intervju med Hondas svenske markedssjef Peter Kampf i Aftonbladet 3. mai 2001. Foto: Faksimile
Intervju med Hondas svenske markedssjef Peter Kampf i Aftonbladet 3. mai 2001. Foto: Faksimile

I 2010 kårer bilnettstedet Broom tidenes seks rareste bilnavn. Lancia Musa vinner foran Mazda Bongo.

Utenfor lista, på «bonusplass» plasserer Broom en liten Honda, med følgende begrunnelse:
«Honda Fit
'Størrelsen er liten, men overraskelsen stor. Honda Fitta er en daglig nytelse', het det i det opprinnelige presseskrivet, hvis man skulle tro på legenden. Men, Honda Fitta har nok aldri vært noe offisielt navn fra Honda. Den heter derimot Fit, (Jazz i Norge), og da blir ikke historien like god.»

Dette er jo riktig – så langt som at bilen ikke kom til norske forhandlere som Honda Fitta. Men det er ikke riktig at det aldri var navnet på bilen. Presseskrivet finnes, og i et intervju med svenske Aftonbladet 3. mai 2001 forteller markedssjef i Svenska Honda Bilimport AB, Peter Kampf, om fadesen, bare dager etter at Honda har fått vite at Fitta ikke er noe gangbart navn på en bilmodell i de skandinaviske landene:

– Det føles naturligvis flaut, det skal jeg være ærlig å si.

– Hva sa japanerne, da?

– Vi satte vel i gang et lite sirkus herfra, så vi håper vel ... Ja, hva skal man si? Det er naturligvis fryktelig uflaks når slike ting skjer. Men det er ikke så mye å gjøre med i denne situasjonen, i og med at det er ute.

– Ville du selv kjørt rundt i en Fitta?

– (Stillhet) Jeg er sikker på at bilen er bra ... (Latter).

Bilen selges i dag som Honda Jazz i mye av den vestlige verden, og som Honda Fit i det asiatiske hjemmemarkedet.

Hondas svensk-norske navnetabbe med den lille bybilen ble en dyr affære for det japanske selskapet, ifølge en artikkel i svenske Mest Motor.

Brosjyrer og reklamekampanjer var allerede laget da svenskene fikk japanerne til å innse brøleren. Ifølge Dagens Nyheter kostet «Fitta» Honda adskillige millioner euro.

Avisen siterte, ifølge Mest Motor, en japansk bilavis med innsyn hos Honda, som hevdet alt markedsføringsmateriell var trykket og de første reklamefilmene med Fitta-modeller allerede laget.