Thon er mektig lei av restriksjoner på biltrafikk: – Jeg er meget betenkt

– Jeg tror ikke trenden om å stenge av store deler av bysentrum for biltrafikk nødvendigvis er ønskelig, sier Olav Thon.
– Jeg tror ikke trenden om å stenge av store deler av bysentrum for biltrafikk nødvendigvis er ønskelig, sier Olav Thon. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sitt 96. leveår tar Olav Thon et kraftig oppgjør med politikere som vil gjøre det vanskeligere å bruke bil som fremkomstmiddel. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å kunne bevege seg fra sitt hjem til der man ønsker å dra i bil, er en velsignelse, sier investoren og millardæren Olav Thon til Nettavisen.

De siste årene har det blitt stadig mer krevende å ta seg frem med bil i de store byene, spesielt i Oslo. En rekke parkeringsplasser er fjernet, og veier er stengt. I tillegg er det blitt dyrere å parkere.

Flere bomstasjoner og økte satser for å kjøre gjennom bomringen har også gjort det dyrere å bruke bilen. 1. juni ble det åpnet 52 nye bomstasjoner i Oslo. Til sammen er det nå 83 bomstasjoner i hovedstaden.

– I Oslo reiser nå flere med kollektiv enn med bil

Dette har resultert i at flere nå reiser kollektivt og lar bilen står.

Ifølge Ruter gikk biltrafikken gjennom bomringen ned med nesten fem prosent i 2018. Veksten i kollektivtrafikken er nå tre ganger høyere enn befolkningsveksten.

– I Oslo reiser nå flere med kollektiv enn med bil. Det betyr at stadig færre stamper i kø, at klimautslippene går ned og at bylufta blir bedre, oppsummerte miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) tidligere i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Parkeringsplasser er viktigst for bilistene

– Jeg er meget betenkt

Men ikke alle liker utviklingen, selv om det bidrar til renere luft og mindre forurensning.

Blant annet sliter handelsnæringen tungt, spesielt i indre by, og flere butikker har gått over ende blant annet som følge av redusert fremkommelighet for biler og færre parkeringsplasser.

– Jeg er meget betenkt når det gjelder de inngrep i parkering og biltrafikk som vi opplever i dag. Jeg tror ikke trenden om å stenge av store deler av bysentrum for biltrafikk nødvendigvis er ønskelig, sier Olav Thon , som blant annet eier flere av de største kjøpesentrene i Norge, til Nettavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Thon mener Nordkapp-platået bør være gratis for turister

– Mange som ikke har anledning til å gå

Selv om hans virksomheter ikke rammes like hardt av tiltakene for å begrense biltrafikken i norske bysentra, tar han til ordet for å gjøre det enklere å bruke bil i bynære strøk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mange som ikke har anledning til å gå av forskjellige grunner. Å kunne kjøre bil er naturlig for moderne mennesker, minner han om, ifølge Nettavisen.

Les også: Byrådet fjerner politikernes parkeringsplasser i Oslo rådhus

MDG: – En politikk de fleste i byen støtter

Thons krav om fremkommelighet for privatbil er på kollisjonskurs med budskapet til Oslo-byråden for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), som nå er ute i mammapermisjon. Hun hyller de nye avgiftene, som hun mener har gjort Oslo til en renere og mer miljøvennlig by.

– At parkeringsplasser vil forsvinne, er en naturlig konsekvens av politikken, akkurat som vi vil ha færre biler i byen. Dette er en politikk de fleste i byen støtter, sa Berg under MDGs årsmøte på Fornebu i slutten av mai.

Les også: Bane Nor fjerner 2.322 gratis parkeringsplasser

– Jeg elsker bomringen!

Samtidig varslet hun nye og radikale klimagrep i Oslo hvis partiet får fornyet tillit under høstens kommunevalg. Hun viste til at bomringen hjelper tusenvis av mennesker som har astma og de som ikke har råd til bil og er avhengig av kollektivtilbud.

– Jeg elsker bomringen!Det gjør jeg ikke fordi jeg elsker å betale avgifter, men fordi bomringen er rettferdig og fordi den virker. Vi har mange kriser, men ikke en bompengekrise, sa Berg til trampeklapp.

MDG sitter i byråd sammen med Arbeiderpartiet og SV i Oslo og har flertall gjennom en avtale med Rødt.